خلاصه ماشینی:
بهطور عمده این شعر اگر چه بر پایۀساختهای کلاسیک استوار است اما ازآنچه به عنوان ساخت کلاسیک نزد مامطرح است قدری فاصله گرفته وبر اساس ارزشهای زبانی خاص خودشکل یافته است که توصیف وتشبیهاتی متناسب با قانونهای رایجگفتاریش دارد.
البته با توجه بهاینکه اغلب سخنپردازان در ترسیمموضوعها و توصیف تصورهای شعری ازتجربههای پیش از خود مایه میگیرند،توسل به تشبیهات و استعارات مستقل وغیر تقلیدی،کاری در خور توجه و بدیعبه نظر میرسد که شاید بتوان آن را بهحساب آمیزش زبان شعر با مفاهیم4 L عامیانه گذارد: از کار شب نپرس چشمی که روشن است به خوابش ببسته است از زندگی نگو دیگ سیاه بر سر آتش نشسته است (علی محمد مرادی) صدای باد،همچون نعرۀ اوباش شبگردی رسد از کوچۀ خالی چراغ خیرهام لرزنده میسوزد (علی محمد مرادی) ...
این کلمهها و ترکیبها با آنکه درساخت کهن خود،اغلب نشانگرمفاهیمی سمبلیک و نمادین بودهاند،در این ابیات با مفهوم واقعی خود عرضهشده و از حدود آن معیارها عدولکردهاند: زلف مشکین به باد داده مگر که نسیم بهار میآید حلقۀ زلف را گره مگشای باشد آن هم به کار میآید صف مژگان یار و زخم دلم هر دو در یک شمار میآید مژدهای صید مرغزار وفا یار بهر شکار میآید (پیرو سلیمانی) با توجه به تأثیر فراوانی که سبک«نیمایی»در شعر«تاجیک»داشتهاست،در ارزیابی میزان توفیق سبک«نیما»در آن،باید اذعان داشت که اینشاعران اگر چه با ساختمانهایغیر کلاسیک شعر-از نوع اروپایی آن-آشنایی داشته و آثاری متعدد را در اینزمینه به تجربه نشستهاند اما انطباقکامل روشهایشان با سنتهای کلاسیکشعر،مانع شناخت دقیق آنها ازشکلهای غیر کلاسیک-از جمله سبک«نیمایی»-شده است.