چکیده:
با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد و جنگ اقتصادی، مقاله حاضر که از نوع پژوهشهای کاربردی می باشد، دادههای موردنیاز در آن را به روش اکتشافی گردآوری و ابتدا با روش تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان چارچوب موضوع را مبتنی بر منویات رهبر معظم انقلاب استخراج مینماید. در ادامه و پس از استخراج الگو، با روش توصیفی-تحلیلی و با توجه به ادبیات علمی در حوزه اطلاعات اقتصادی به این نکته توجه میشود که مبتنی بر این ادبیات، استفاده از راهبرد قدرت به شکل گیری روشی نرم انجامیده است که از آن برای تحمیل راهبردی استفاده می شود که به تحقق برخی از اهداف کنترل تجاری یا اقتصادی می انجامد. در واقع، نفوذ راهبردی اقتصادی، راهبردی قدرت محور است که از ابزارهایی متعدد بهره می برد. به عبارت دیگر، نفوذ راهبردی اقتصادی را باید ترکیبی از عملکردهای مستقیم و غیرمستقیم و آشکار و نهان دانست که اشخاص، گروه ها و سازمان های اقتصادی یا بخشهای اقتصادی دولت ها را هدف قرار می دهند و در پی تقویت اعتبار و نفوذ و هدایت تصمیم ها در جهت دلخواه هستند،
یافتههای پژوهش که مبتنی بر مطالعه تطبیقی دانش اطلاعاتی و منویات مقام معظم رهبری، حاکی از آن است آنچه فصل مشترک بین این دو حوزه مطالعاتی در حوزه نفوذ است، این نکته است که تغییر در باور، رفتارها و هدایت آنها در جهت دلخواه مدنظر است و لذا مفهوم جدید «نفوذ راهبردی اقتصادی» با اقسام آن قابلیت بازتعریف پیدا نمود. در قالب این مطالعه تطبیقی، نفوذ راهبردی اقتصادی به دو قسم نفوذ راهبردی موردی و جریانی قابل تقسیم است که ماحصل پژوهش حاضر اولویت و رتبهبندی موارد ششگانه نفوذ راهبردی اقتصادی شامل: نفوذ در نیروهای فعال، تصمیمساز و تصمیمگیر اقتصادی، تضعیف و اختلال در پایههای اقتصادی، تمرکز بر عدم استقلال و ایجاد وابستگی، ایجاد انحراف در مدیریت اقتصادی و سبک زندگی، تحریم اقتصادی، جاسوسی اقتصادی؛ به همین ترتیب و حسب ویژگیها و نوع آن- اعم از موردی، جریانی، موردی/جریانی- و درنهایت ارائه توصیههای سیاستی در حوزه مقابله با نفوذ راهبردی اقتصادی است.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي نفوذ اقتصادي در چهارچوب منويات مقام معظم رهبري (مدظله ) و دانش اطلاعاتي -امنيتي ياسر سليماني ١ مرتضي سليماني ٢ عليرضا بصيري ٣ تاريخ دريافت :١٣٩٦/٣/١٨ تاريخ پذيرش نهايي :١٣٩٦/٦/٢٥ فصلنامه آفاق امنيت / سال دهم / شماره سي و پنجم - تابستان ١٣٩٦ چکيده باتوجه به اهميت مقولۀ مقابله با دشمنان نظام اسلامي در حوزٔە خطيري چون اقتصاد که چندين سال است تحت عنوان جنگ اقتصادي مورد توجه رهبر انقلاب (مدظله ) قرار گرفته ، مقالۀ حاضر که از نوع پژوهش هاي کاربردي است ، داده هاي موردنياز در آن را به روش اکتشافي گردآوري کرده است .
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که مبتني بر مطالعۀ تطبيقي دانش اطلاعاتي و منويات رهبر معظم انقلاب ، فصل مشترک بين اين دو حوزٔە مطالعاتي در حوزٔە نفوذ اين نکته است که تغيير در باور، رفتارها و هدايت آنها در جهت دلخواه مدنظر است و لذا مفهوم جديد «نفوذ راهبردي اقتصادي » با اقسام آن قابليت بازتعريف پيدا کرد.
ژئواکونومي و اطلاعات اقتصادي در سال ١٩٩٠ ميلادي لورو، بنيان گذار و دبير مجلۀ فرانسوي ژئواکونومي )conomieoeGe(، اصطلاح ژئواکونومي را اين گونه تعريف کرد: «تحليل راهبردهاي اقتصادي (به ويژه راهبردهاي تجاري ) که توسط دولت ها و باتوجه به سياست هايي طراحي شده اند که در پي حراست از اقتصادهاي ملي و برخي عناصر ذاتي آنها، تسلط بر مجموعه اي از فناوري هاي کليدي خاص يا ٤٠ تسخير بخش هايي مشخص و توليد مبنا از بازار جهاني يا بازاريابي محصولات حساس يا مجموعه توليداتي هستند که به دارندگانشان نوعي قدرت يا برتري بين المللي مي بخشند و قدرت اجتماعي -اقتصادي شان را تقويت مي کنند.