چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس بود. جامعة آماری پژوهش دانشجویان رشتة علوم ورزشی دانشگاه فردوسی و آزاد مشهد بودند. تعداد نمونه 350 نفر تعیین شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از پرسشنامة اشنیتزر و همکاران (2014) و براون و همکاران (2016) با پایایی 81/0 استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازة آن با تحلیل عاملی تأیید شدند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرمافزار اس.پی.اس.اس. 21 و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که شش عامل شامل سرگرمکنندهبودن، کمک به توسعه، حرفهایگرایی، آشنایی با قوانین، علاقهمندی به فوتبال و هیجانات مثبت، بر نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس تأثیرگذار هستند.
خلاصه ماشینی:
ازیـکسـو، بایـد فوتبـال را چنان سامان داد که بهعنوان یک ورزش حرفهای رواج یابد و ازسویدیگـر، فوتبـال بـهمثابـة یک صنعت همانند دیگر صنعتها دارای منطق و ساختار اقتصادی است و لازم است بین ایـن دو وجه تعادل برقرار شود؛ بنابراین، لیگها و تیمها بایـد راهبردهـای بهتـری را اتخـاذ کنند تا بتوانند ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته باشند و از کاهش حضور آنها جلوگیری کنند و بهدنبال افزایش هرچهبیشتر مشتریان باشند (اکبری یزدی و همکاران، 2014)؛ برای مثال، عامل نبود قطعیت به جذب تماشاگر ورزشی کمک میکند.
نتایج تحلیل عامل اکتشافی برای استخراج عامل ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل عامل اکتشافی (جدول دو) برای پرسشنامة نگرش به لیگ برتر فوتبال ایران نشان داد که از این پرسشنامه شش عامل قابلاستخراج هستند و همة گویه¬ها دارای بارعاملی قابلقبولی (بالای 50/0) هستند.
همچنین، میزان تبلیغات رسانه بر نگرش به رویداد ورزشی اثرگذار است که این نتایج با نتیجة پژوهش اشنیتزر و همکاران (2014) و مرتضوی و همکاران (2014) همسو بود.
Analysis of affecting factors on fans' satisfaction and attendance in Iran football Premier League's stadium.
Customer satisfaction with game and service experiences: Antecedents and consequences, Journal of Sport Management, 24, 338-361.
Prioritizing and Recognizing the Relationship between Motives and Factors Affecting the Presence of Fans: A Case Study of Tehran City, Sport Management Studies (Physical Education Research Center), Summer 2010, No. 10, pp.
Motivational Factors Affecting Sports Consumption Behavior of K-League and J-League Spectators.
Motivational Factors Affecting Sports Consumption Behavior of K-League and J-League Spectators.