چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه والد فرزندی با حمایت اجتماعی در نوجوانان بود. طرح این تحقیق از لحاظ شیوه اجرا جزء تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان شاهد ناحیه هفت آموزش و پرورش مشهد مقدس بود که در نیم سال دوم 96-1397 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری این پژوهش 285 نفر بوند که از طریق نمونه گیری در دسترس داوطلبانه و با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پرسشنامه ارزیابی رابطه والد – فرزند و پرسشنامه حمایت اجتماعی (دوستان –خانواده) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده به وسیله نرمافزار آماری spss صورت گرفت و نتایج آماری، نتیجه فرضیه ها را مشخص کرد. با توجه به تحلیل نتایج آماری رابطه ای بین ارتباط والدفرزندی با با حمایت اجتماعی دانش آموزان نوجوان شاهد مشاهده شد. (0/05).
خلاصه ماشینی:
از جمله آنها تأثیر روابط والد -فرزند در روی سلامت روان و پریشانی روان شناختی (میلکی، بریمن و اسکمن<FootNote No="15" Text=" Milkie,Brieman &amp;amp; Schiman"/>، 2008)، حرمت خود و پرخاشگری (پوشیده نامجور و مجیدی، 1397) تأیید شده است.
حمایت اجتماعی برای هر فرد یک ارتباط امن بوجود می آورد که احساس محبت و نزدیکی از ویژگی های اصلی این روابط است ( هاوس<FootNote No="18" Text="House"/>،1985، نقل از نبوی و همکاران، 1388).
نتایج پژوهش اکبری نژاد و همکارانش (1388) نشان داد بین حمایت اجتماعی والدین و شیوه فرزند پروری مقتدرانه با مقیاس هویت یافته و سلامت روانی فرزندان رابطه وجود دارد.
و همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که حمایت اجتماعی والدین از فرزندان و سبک فرزندپروری مقتدرانه در شکل گیری هویت موفق و ارتقای سلامت روانی موثر است.
حال با توجه به اینکه نوجوانان بیشترین ارتباط را با خانواده و والدین دارند و این روابط بر بسیاری از تحولات شخصیتی آنان تاثیر گذار است بنابر این بررسی بین رابطه والد فرزندی با سبک های هویت و حمایت اجتماعی در نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و پژوهشگر به بیان این مسئله می پردازد که ایا بین رابطه والد فرزندی با حمایت اجتماعی در نوجوانان رابطه وجود دارد؟ روش روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی همبستگی است.
آمارههای توصیفی متغیرها به تصویر صفحه مراجعه شود نتایج جدول فوق بیان میدارد که متوسط ارتباط والد-فرزندی(41/119) و حمایت اجتماعی(21/12) در کل نمونه پژوهش بوده است.
Self- identity: The relationship between process and content, Journal of Research in Personality, 28, 453-460.