چکیده:
محیط دانشگاهی علاوه بر اینکه محیطی آموزشی است، یک محیط اجتماعی نیز میباشد. دانشجویان بهعنوان متخصصان آینده و ایفاگر نقشهای اساسی در شبکه ارتباطات اجتماعی و پیشرفت و ترقی کشور، با گسترة وسیعی از مشکلات روانی از جمله استرس سازمانی مواجهه هستند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زنجان تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در یک گروه آزمایش (30 نفر) و یک گروه کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. دانشجویان قبل و پس از آموزش، به استرس سازمانی محققساخته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه و واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش هوش معنوی گروهی، در بهبود و کاهش استرس سازمانی دانشجویان تاثیر معناداری دارد. همچنین در مطالعات پیگیری این نتیجه برقرار ماند.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود.
همچنین، سفتون (Sephton) و همکاران (2013)، در پژوهشی 91 زن از کارکنان یک شرکت تجاری را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه گرفتند که گروه مداخله آموزش هوش معنوی، کاهش قابل توجهی در علائم استرس شغلی، در مقایسه با گروه کنترل داشتند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطورکه در جدول 2 نشان داده شده است، با کنترل پیشآزمون سطوح معناداری همة آزمونها، بیانگر این هستند که بین دانشجویان گروههای آزمایش و کنترل، حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای استرس سازمانی، تفاوت معناداری مشاهده میشود (0001/0>P و 18/62=F).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطورکه در جدول 5 نشان داده شده است، در مرحلة پیگیری با کنترل پیشآزمون بین دانشجویان گروه آزمایش و گروه کنترل، از لحاظ استرس سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0>P و 27/44=F).
به عبارت دیگر، آموزش هوش معنوی با توجه به میانگین استرس سازمانی دانشجویان گروه آزمایش، در مرحله پیگیری (پس از شش ماه)، نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب تداوم کاهش استرس سازمانی دانشجویان گروه آزمایش شده است.
<H2>بحث و نتیجهگیری</H2> هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی در میزان استرس سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.
ضمن تأیید فرضیه دوم، میتوان گفت: آموزش هوش معنوی، با توجه به میانگین استرس سازمانی دانشجویان گروه آزمایش، در مرحله پیگیری (شش ماه بعد) نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب تداوم کاهش استرس سازمانی گروه آزمایش شده است.