چکیده:
قرآن از زبان کفار و مشرکان شبهات و پرسشهایی را در چهار محور نقل کرده است. پرسشهایی
درباره خداوند، پیامبر، قرآن و قیامت. پرسشهایی از قبیل این که مگر میشود خدا یگانه باشد؟ اگر
خدا وجود دارد، چرا دیده نمیشود؟ چرا خدا با خود ما سخن نمیگوید؟ چرا پیامبر فرشته نیست؟
چه کسی استخوانهای پوسیده را زنده میکند؟ این پژوهش با احصای آیاتی که نوعی پرسشگری و
یا شبههافکنی کفار و مشرکان را طرح کرده است، پاسخهای حکیمانه خداوند متعال را به این دسته
از پرسشها با محوریت دو تفسیر مجمع البیان و نمونه مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده
است که قرآن هیچ یک از پرسشهای طرح شده را بیپاسخ نگذاشته است. غالب این پرسشها
ادعاهایی بیدلیل هستند. نتیجه آخر این که مهم ترین شبهات پیرامون قیامت طرح شده است. این
مطلب اهمیت اعتقاد به سرای آخرت را نشان داده و نقش آن را در دینداری مشخص میسازد
خلاصه ماشینی:
پرسش هایی از قبیل این که مگر میشود خدا یگانه باشد؟ اگر خدا وجود دارد، چرا دیده نمیشود؟ چرا خدا با خود ما سخن نمیگوید؟ چرا پیامبر فرشته نیست ؟ چه کسی استخوان های پوسیده را زنده میکند؟ این پژوهش با احصای آیاتی که نوعی پرسش گری و یا شبهه افکنی کفار و مشرکان را طرح کرده است ، پاسخ های حکیمانه خداوند متعال را به این دسته از پرسش ها با محوریت دو تفسیر مجمع البیان و نمونه مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که قرآن هیچ یک از پرسش های طرح شده را بیپاسخ نگذاشته است .
(طبرسی، ١٣٧٢: ج ٨، ص ٧٦٢)، یعنی: «آن واسطه ها را پرستش میکنیم تا ما را پیش خداوند شفاعت کنند» خداوند متعال در آیات فراوانی از این شبهه پاسخ قاطعی ارائه کرده است ، که به مواردی از آن اشاره میشود: اولا قرآن در اولین سوره اش یعنی سوره حمد بر این نکته تاکید میکند که انسان بدون هیچ واسطه - ای میتواند با خدای خود تماس بگیرد، با او سخن بگوید، راز و نیاز کند و حاجت بطلبد.
آیه ذیل که یکی از علل کفر را عدم اقرار به قیامت معرفی میکند (تفسیر مجمع البیان ، مجلد ٥، ص ٤٥٠) سخن کفار و پاسخ خداوند را در بر دارد: زعم الذین کفروا أن لن یبعثوا قل بلی و ربی لتبعثن ثم لتنبؤن بما عملتم و ذلک علی الله یسیر (سوره تغابن ، آیه ٧) کافران پنداشتند که هرگز برانگیخته نخواهند شد، بگو: «آری به پروردگارم سوگند که همه شما (در قیامت ) برانگیخته خواهید شد، سپس آن چه را عمل میکردید به شما خبر داده میشود، و این برای خداوند آسان است ».