چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع زمینه ای موثر بر پژوهش دانشگاه در 4 حیطه موانع فرهنگی اجتماعی، سیاسی، نظام آموزشی و راهبردها و سیاست های کلان انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعه آماری آن را اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل می دهد. نمونه گیری به روش طبقه ای و به نسبت دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود و روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه متخصصین و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 8/92 درصد بدست آمد. نتایج نشان داد اعضای هیات علمی وجود موانع آموزشی، فرهنگی اجتماعی، سیاسی و راهبردی را در دانشگاه تآیید نموده اند. در بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی به تفکیک جنسیت، مرتبه علمی، دانشکده و داشتن مسئولیت اجرایی تفاوت معنا دار دیده شد اما در مورد سابقه خدمت و رشته تحصیلی این تفاوت در حد معنادار نبود. در مجموع به نظر می رسد اصلاح نظام آموزشی کشور، فرهنگ سازی علمی در جامعه، پرهیز از حاکمیت رویکردهای جناحی و گروهی در راهبری فعالیت های علمی و توجه به اهداف و اولویت های اصلی بخش تحقیقات در سیاست گذاری های کلان آموزش عالی از ضرورت های اصلی حوزه تحقیقات دانشگاهی و رفع مشکلات دانشگاه هاست.
خلاصه ماشینی:
بررسی موانع زمینه ای مؤثر بر فعالیت های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اعضای هیأت علمی 2 زهرا کریمیان 3 زهرا صباغیان 4 بهرام صالح صدق پور تاریخ دریافت : ١٣٨٨/٠٤/٢٢ تاریخ پذیرش: ١٣٨٩/١٢/٠٨ چکیده تحقیق حاضر با هـدف بررسـی موانـع زمینـه ای مـؤثر بـر پـژوهش دانشـگاه در ٤ حیطـه موانـع فرهنگی اجتماعی ، سیاسی ، نظام آموزشی و راهبردهـا و سیاسـت هـایکـلان انجـام پـذیرفت .
آزمون تعقیبی توکی ؛ تفاوت دیدگاه ها در مورد موانع فعالیت های تحقیقاتی به تفکیک دانشکده (رجوع شود به تصویر صفحه) ✤ تفاوت دیدگاه ها به تفکیک داشتن مسئولیت اجرایی بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه ، عامل مسـئولیت اجرایـی بـر دیدگاه اعضای هیأت علمی در خصوص موانع فرهنگی اجتماعی با سطح معنـاداری کمتـر از ٠/٠٥ تاثیر داشته است یعنی افراد دارای مسئولیت اجرایی ، موانـع فرهنگـی اجتمـاعی را کمتر از گروه بدون مسئولیت اجرایی احساس نمودهاند.
بحث بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل سؤال اول تحقیق ، اعضـای هیـأت علمـی بـر وجـود موانع راهبردی، آموزشی ، فرهنگی اجتماعی و سیاسی در حد معناداری توافق داشتند: راهبردها و سیاستهای کلان: در این پژوهش اعضای هیأت علمی وجود موانـع راهبـردی را تایید نموده اند.
مقایسه گویـه هـای مربـوط بـه حیطـه موانـع فرهنگی اجتماعی نشان می دهد ضعف روحیه تلاش و جستجوگری برای نیل به اهداف در عموم جامعه با میانگین ٨٩/٢ ازصد بیشترین مانع فرهنگی اجتمـاعی شـناخته شـدهاسـت و 1Shamai Keifer 2 Sumathipala et al پس از آن رابطه ضعیف دانشگاه ها و رسانه هـای جمعـی در اشـاعه فرهنـگ پـژوهش در کشور(٨٧) و ترجیح منافع شخصی به جای توجه به پیشرفت و توسعه کلان کشـور(٨٦/٢) مهمترین موانعی بودند که در این پژوهش به آنها اشاره شدهاست .