چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای مدیریت آموزش مهندسی انجام شد. با استفاده از پرسشنامه، داده های موردنیاز در خصوص وضعیت موجود و مطلوب هدف ها و مولفه های آموزش مهندسی گردآوری شد. سپس، براساس بررسی پیشینه و نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود و مطلوب مدلی برای مدیریت آموزش مهندسی طراحی شد. آزمون رابطه بین متغیرهای مدل پیشنهادی نشان داد که تدوین برنامه پیش بینی کننده معناداری برای محیط یادگیری است. همچنین این دو متغیر (تدوین برنامه و محیط یادگیری) با هم درصد قابل توجهی از واریانس متغیر اجرا و ارزشیابی را تبیین می کنند. از بین پیش بینی کننده های مختلف (تدوین برنامه، محیط یادگیری، و اجرا و ارزشیابی)، تدوین برنامه پیش بینی کننده بهتری برای نتایج برنامه های آموزش مهندسی است. آگاهی مدیران و مربیان آموزش مهندسی از عناصر مدل و نوع ارتباط بین آنها باعث می شود که بتوانند به مداخله های هدفمندتر و ایجاد بهبود و اصلاح در برنامه های آموزش مهندسی کشور دست بزنند.
خلاصه ماشینی:
4. European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج بررسی وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی در ایران براساس هدف ها و مولفه های تعیین شده در جدول ١ نشان داد که تمامی هدف ها و مولفه ها در نظام آموزش مهندسی کشور از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردارند، اما بین وضعیت موجود (میزان دستیابی دانشجویان به هدف ها و میزان رعایت مولفه ها در دانشکده های مهندسی کشور) با وضعیت مطلوب از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد (مطهری نژاد، ١٣٩١).
جدول ١١: پیش بینی اجرا و ارزشیابی براساس تدوین برنامه و محیط یادگیری در وضعیت موجود از دیدگاه دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) سرانجام ، تحلیل رگرسیون همزمان برای آزمون اینکه تدوین برنامه ، محیط یادگیری و اجرا و ارزشابی به طور معناداری نتایج برنامه را پیش بینی میکنند مورد استفاده قرار گرفت که مدل معناداری به دست آمد (٠٠٥>p ، ١٣٤٧٦=٧٧٨وF٣).
جدول ١٣: نتایج مربوط به ضرایب رگرسیون (β) در سه وضعیت مورد بررسی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش ، ارائه مدلی برای مدیریت آموزش مهندسی کشور براساس یافته های جدید در خصوص اهداف و مولفه های آموزش مهندسی در سطح جهان و ایران بود به نحوی که در طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی کشور هم روندهای جهانی و هم شرایط ملی در نظر گرفته شود.
, Ingemarsson, Ingemar, Malmqvist, Johan Östlund, Sören (2002), “International Collaboration in the Reform of Engineering Education”, Proceedings of the 2002 American Society for Engineering Education Annual Conference Exposition Crawley, Edward F.