چکیده:
در این پژوهش ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای به رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی تحت عنوان «رویکرد مخاطب محور» معرفی نموده است. رویکردی که اساس نگاهش به جای توجه صرف به فرستنده پیام، توجه به مخاطب دارد تا با توانمند سازی مخاطب، به او توان نقد و تجزیه تحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کمی انجام شده و نتایج حاصل بیانگر آن است که با رویکردی مخاطب محور می توان در قالب راهبرد آگاه سازی و آموزش و از طریق ارتقای سواد رسانه ای به توانمندسازی مخاطب در تحلیل و تفسیر و نقد پیام پرداخت و نیز در قالب راهبرد ایجاد و تنوع سازی از تکنیک های اقناع مخاطب برای جلب نظر مخاطب و جذب مخاطب بهره برد.
خلاصه ماشینی:
فابیانو (Fabiano 2009) در طرحی پژوهشی با محور بررسی اقدامهای راهبردی کشورهای اروپایی در بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی ایجاد شبکههای ملی را از اقدامهای راهبردی میداند و نتایج پژوهش او نشان داده است کشورهای اروپایی به تنوعسازی در بهکارگیری شبکههای اجتماعی توجه دارند و در این میان راهبردهای آگاهسازی و آموزش و راهبرد فیلترینگ داوطلبانه از راهبردهای پرطرفدار و جاری در اتحادیۀ اروپاست که برای بالابردن سطح آگاهیها، توانمندسازی کاربران ازطریق ابزارها و فناوریها، و پاسخدهی به رفتار یا محتوای غیرقانونی از آنها استفاده میشود.
رویکرد اصلی دولت آلمان در مواجهه با فضای مجازی مبتنیبر محدودکردن دسترسی کودکان و افراد زیر سن قانونی به محتواهای مستهجن و غیرقانونی است و طبق همین رویکرد دولت آلمان از آغاز سال 2018 قانون جدیدی را بهاجرا گذاشته است که بهموجب آن شبکههای اجتماعی با بیش از دو میلیون کاربر موظفاند مطالب غیرقانونی صریح را تا 24 ساعت پس از اطلاع از وجود آنها از صفحۀ خود حذف کنند و شرکتهایی که این قانون را رعایت نکنند با جریمههای قابلتوجهی تا پنجاه میلیون یورو مواجه خواهند شد.
همچنین بررسی رویکرد دولت انگلیس در مواجهه با شبکههای اجتماعی مجازی گویای آن است که دولت اقدامات خود را بر مدیریت شبکههای اجتماعی مجازی، پایش محتواهای نامطلوب این فضاها برای کودکان و نوجوانان، و نیز صیانت از اطلاعات خصوصی کاربران و مخاطبان این شبکهها درمقابل انواع حملات سایبری و ...