چکیده:
نقش موسسات حسابرسی به دلیل ارتقای سطح اعتماد اجتماعی بسیار حساس و مهم تلقی میشود و موسساتی که توانایی لازم برای کسب مزیت رقابتی در این عرصه را نداشته باشند، محکوم به شکست هستند. این تحقیق با درک این موضوع به دنبال طراحی مدل و ارزیابی نقش قابلیتهای موسسات حسابرسی در ارتقای اعتماد اجتماعی میباشد. دوره زمانی تحقیق یکساله 1395-1396 میباشد. روش شناسی تحقیق ترکیبی میباشد و جامعه ی هدف شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی تعداد 14 نفر از اساتید دانشگاه و انجمن حسابداران خبره به عنوان اعضای پانل از طریق روش نمونه گیری همگن انتخاب شدند که از این تعداد 10 نفر آنها به عنوان ارزیابی کنندگان مقالات برای ارزیابی حیاتی مشارکت داشتند. در این بخش مقالات مشابه به موضوع تحقیق در داخل و خارج بر اساس معیار 50 امتیاز تعیین شدند و سپس شاخصهای مرتبط با موضوع پژوهش در قالب چک لیستهای امتیازی تدوین شدند و بین 14 نفر از اعضای پانل (خبرگان) توزیع شدند تا بر اساس شاخصهای دلفی همچون میانگین، انحراف معیار و ضریب توافقی، شاخصهای تحقیق تایید شوند. در بخش کمی، جامعه ی هدف شامل 12 موسسه حسابرسی بود که تعداد 96 نفر از حسابرسان از طریق نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران که جزء حسابرسان شاغل در 12 موسسه حسابرسی یاد شده بودند، انتخاب و پرسشنامههای بعد از تایید دلفی، بین آنها توزیع شد. در این پژوهش 2 سوال اصلی در بخش کیفی مطرح شد و دو فرضیه در بخش کمی ارائه گردید. نتایج در راستای سوالات تحقیق مشخص ساخت، قابلیتهای موسسات حسابرسی به دو مولفه درونی و بیرونی که هر کدام شامل 4 شاخص بودند تفکیک شدند. همچنین اعتماد اجتماعی به سه مولفه پاسخگویی اخلاقی، پاسخگویی قانونی و ارتقای قدرت تصمیم گیری بر اساس تحلیل دلفی و شاخصهای امتیازی میانگین، انحراف معیار و ضریب توافق دسته بندی شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق در بخش کمی، از آزمونهای تعقیبی و تحلیل واریانس بر اساس بررسی شدت میانگین استفاده شد و نتایج نشان داد، زمانی که ابعاد قابلیتهای دورنی و بیرونی یک موسسه ی حسابرسی با هم تطبیق داشته باشند، یعنی شاخصهای قابلیتهای درونی با هم همراستا باشند، همچنین شاخصهای قابلیتهای بیرونی نیز با هم همراستا باشند، ضمن تایید این موضوع که موسسه ی حسابرسی دارای قابلیت و توانمندی است، باعث ارتقای سطح اعتماد اجتماعی سهامداران و تصمیم گیرندگان مالی میشود. نتایج بدست آمده از نظر مفهومی با تحقیق ال قول و همکاران (2016) و با (2016) مطابقت دارد.
خلاصه ماشینی:
به منظور آزمون فرضيات تحقيق در بخش کمي ، از آزمون هاي تعقيبي و تحليل واريانس بر اساس بررسي شدت ميانگين استفاده شد و نتايج نشان داد، زمانيکه ابعاد قابليت هاي دورني و بيروني يک موسسه ي حسابرسي با هم تطبيق داشته باشند، يعني شاخص هاي قابليت هاي دروني با هم همراستا باشند، همچنين شاخص هاي قابليت هاي بيروني نيز با هم همراستا باشند، ضمن تاييد اين موضوع که موسسه ي حسابرسي داراي قابليت و توانمندي است ، باعث ارتقاي سطح اعتماد اجتماعي سهامداران و تصميم گيرندگان مالي مي شود.
در واقع کمتر به معيارهاي کيفي عملکردي موسسات حسابرسي توجه شده است و اين موضوع به عنوان يک چرخه معيوب در ارتقاي اعتماد اجتماعي محسوب ميشود، بعبارت ديگر قابليت هاي موسسات حسابرسي در کنار ويژگيهاي کمي تلاش دارد با اتکا به شناخت علل مهم و تاثير گذار در عملکرد موسسات حسابرسي، به ارتقاي هر چه بيشتر اعتماد اجتماعي که بدليل ويژگيهاي نظام اقتصادي کشور ما در طي چند سال اخير، کاهش يافته است کمک نمايد.
٥- يافته هاي پژوهش در اين بخش به منظور تعيين مولفه هاي تحقيق در مدل ، ابتدا مولفه هاي شناسايي شده تحقيق در قالب چک ليست امتيازي طبق جدول (٢) بين ١٤ نفر از نخبگان انتخاب شده از طريق روش نمونه گيري همگن توزيع شد تا مشخص گردد نظر آنها در رابطه با ويژگيهاي شناسايي شده در مورد قابليت هاي موسسه حسابرسي و اعتماد اجتماعي امتياز لازم را کسب مي کند يا خير.
Does Social Trust Matter in Financial Reporting?: Evidence from Audit Pricing, https://www.
Competitive Advantages of Audit Firms in the Era of International Financial Reporting Standards: An Analysis using the Resource- Based View of the Firm, 2010 International Conference on E-business, Management and Economics.
Dynamic capabilities and strategic management.