چکیده:
به منظور تسهیل تفسیر نمرههای خام، معمولا آنها را به نمرههای مقیاس تبدیل میکنند که در بعضی مواقع این تبدیلها یک سری تبدیل-های غیرخطی هستند و میتوانند بر مقدار خطای استاندارد اندازهگیری شرطی در طول مقیاس نمره تأثیرگذار باشند. لذا اهداف این پژوهش، معرفی و مرور روشهای متداول برای برآورد خطای استاندارد اندازهگیری شرطی براساس چارچوب نظریه نمره واقعی و نیز مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری شرطی تحت تبدیل غیرخطی نرمالشده و همصدکسازی بر روی نمرههای خام آزمونهای پیشرفت تحصیلی دانشآموختگان رشته ریاضی فیزیک سال 1393 بودند. در این پژوهش، از نمونه تصادفی 3943 تایی از دانشآموختگان رشته ریاضی فیزیک سال 1393 که در آزمون سراسری سال 1394 شرکت کرده بودند، استفاده شد. خطای استاندارد اندازهگیری شرطی این تبدیلها براساس روش دوجملهای «برنان» و «لی» و همچنین روش «چنگ» و بر اساس توزیع بتا-دوجملهای برآورد شد. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که خطای استاندارد اندازهگیری شرطی تحت روش چنگ، هموارتر از روش دوجملهای است، اما در هر دو نوع تبدیل برآورد خطا در نقاط میانی، دارای مقدار بالاتر از نقاط ابتدایی و انتهایی حدود نمرهها بود و خطای استاندارد اندازهگیری شرطی همصدکسازی همواره کمتر از نرمال شده بود؛ بنابراین براساس این معیار، همصدکسازی بهتر از نرمال شده است.
In order to facilitate the interpretation of raw scores, they are usually converted to scale scores. In some cases, these conversions are a series of nonlinear transformations that can affect the conditional standard error of measurement throughout the scale of score. Therefore, the purpose of this study was to introduce methods for calculating the conditional standard error of measurement based on the strong true score theory. Furthermore, comparison of normalized and equipercentile nonlinear transformations on the raw scores of the academic achievements of the graduates of mathematical sciences in 2014 and their effect on conditional standard error of measurement was also conducted. So, in order to achieve these purposes, we used a sample of 3943 high school graduates of Mathematics and Physics in 2014 who had participated in national university entrance examination in 2015 randomly selected by National Organization of Educational Testing. The conditional standard error of measurement under these transformations was estimated based on the binomial procedure of Brennan and Lee (1999) and Chang (2006) method based on the beta-binomial distribution. The results of this study indicated that the conditional standard error of measurement of the Chang was smoother than binomial procedure, but in both methods the estimated errors are larger for middle points and smaller for extreme points. Additionally, the conditional standard errors of measurement of equipercentile were always less than normalized tranformation, so the equipercentile method found to be better than normalized transformation.
خلاصه ماشینی:
لذا اهداف این پژوهش ، معرفی و مرور روش های متداول برای برآورد خطای استاندارد اندازه گیری شرطی براساس چارچوب نظریه نمره واقعی و نیز مقایسه خطای استاندارد اندازه گیری شرطی تحت تبدیل غیرخطی نرمال شده و همصدکسازی بر روی نمرات خام آزمون های پیشرفت تحصیلی دانش آموختگان رشته ریاضی فیزیک سال ١٣٩٣ بودند.
Feldt, Steffen ,and Gupta 8.
Weighted total score آنگاه خطای استاندارد اندازه گیری شرطی نمره موزون کل خام xt به نمره مقیاس (f)xt به صورت زیر محاسبه میگردد: (رجوع شود به تصویر صفحه) میزانی است که به إزای آن (xɐE)Saො به یک برآورد نااریب تبدیل میشود که در معادله (١١) مشخص شده است .
· روش بتا-دوجمله ای ١ چنگ 2 چنگ (٢٠٠٦) برای ارزیابی اثرات نمرات مقیاس حاصل از تبدیلات گوناگون بر روی نمره خام از خطای استاندارد اندازه گیری شرطی ارائه شده توسط کولن ، هنسون و برنان (١٩٩٢) استفاده نمود؛ یعنی توزیع نمرات واقعی و خطای اندازه گیری را تحت نمره واقعی مدل بندی نمود.
لذا اهدافی که در این پژوهش مد نظر است ، عبارتند از: · معرفی روش هایی برای برآورد خطای استاندارد اندازه گیری شرطی براساس چارچوب نظریه نمره واقعی · مقایسه تاثیر تبدیلات غیرخطی بر روی نمره خام آزمون های پیشرفت تحصیلی دانش آموختگان رشته ریاضی فیزیک سال ١٣٩٣.
روش از آنجایی که هدف این پژوهش ، ارائه روش هایی برای محاسبه خطای استاندارد اندازه گیری شرطی بر اساس چارچوب نظریه نمره واقعی و نیز مقایسه تاثیر روش های تبدیلات غیرخطی بر روی نمره خام آزمون های پیشرفت تحصیلی دانش آموختگان رشته ریاضی فیزیک سال ١٣٩٣ است ؛ لذا این پژوهش کمی و از نوع توصیفی - غیرآزمایشی محسوب میگردد.