چکیده:
مقاله حاضر درباره شرایط گسترش رسانه های اجتماعی پیام رسان موبایلی، در میان قومیتهای حساس کشور است. هدف شناخت و تحلیل ارتباط بین مصرف رسانههای اجتماعی مبتنی بر نرمافزارهای پیام رسان موبایلی و هویّت قومی اقوام ترک و کرد به صورت درزمانی (فرایندی) است. بدین منظور این موضوع از دید متخصّصین رسانههای اجتماعی و هویّت قومی بررسی میشود. استراتژی تحقیق استقرایی و روش کیفی مصاحبه عمیق است. روش تحلیل داده نیز براساس نظریّه مبنایی است.بر اساس نتایج بدست آمده کاربران رسانههای اجتماعی موبایلی صرفا بر اساس ماهیّت هویّتی قبلی شان اقدام به انتخاب راهبرد کنش در حوزه هویّت قومی میکنند. رسانههای اجتماعی موبایلی برای کاربران کرد و ترک این امکان را فراهم کرده است که به بازتولید و تقویت گرایشهای خود بپردازند. به این ترتیب آنها به برجسته سازی دغدغههای هویّتی خود پرداخته و طبق پیشینه هویّتی خود در سه دسته عاملیّت هویّت ستیز، عاملیّت هویّت جو و عاملیّت هویّت طلب افراطی (تمامیّت خواه) طبقهبندی شده و به استفاده از رسانههای اجتماعی میپردازند، این فعّالیّتها نیز پیامدهای هویّتی در سطح فردی و جمعی برای آنها داشته و به تکوین هویّت قومی و فراقومی آنها کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب ، به برجسته سازی دغدغه های هویتی خود پرداخته و طبق پیشینه هویتی خود در سه دسته عاملیت هویت ستیز، عاملیت هویت جو و عاملیت هویت طلب افراطی (تمامیت خواه ) طبقه بندی شده و به استفاده از رسانه های اجتماعی میپردازند، این فعالیت ها نیز پیامدهای هویتی در سطح فردی و جمعی برای آنها داشته و به تکوین هویت قومی و فراقومی آنها کمک میکند.
در ادامه هر یک از مقولات محوری بیان شده در این مدل تشریح شده و درنهایت مقولۀ انتخابی تحقیق تفسیر میشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) تحلیل مدل نهایی شرایط علی براساس یافته های به دست آمده از تحلیل مقولات استخراج شده ، دسته ای از مقولات به عنوان شرایط علی فرآیند مصرف رسانه های اجتماعی موبایلی و اثرگذاری آن بر هویت قومی طبقه بندی شده است .
در این باره ، گزاره های فراوانی مطرح شده است به عنوان مثال یکی از مصاحبه شونده ها(Q٥) مطرح میکند که : «کاربران آزاد هستند در هر گروه و کانالی عضو شوند این خاصیت باعث میشود بخشی از کاربران دارای دغدغۀ قومی بیشتر با یکدیگر در ارتباط باشند، برای خود گروه داشته باشند و هدف تعیین کنند، این امکانات زمینۀ ایجاد یک روح جمعی مبتنی بر قومیت را فراهم میکند» متخصص دیگری(Q١٠) بیان میدارد «کاربرانی که به صورت افراطی دغدغه های قومی دارند در شبکه های اجتماعی نیز به شدت فعال بوده و در جریاناتی مانند طوفان تویتر به صورت مستمر و پررنگی شرکت میکنند».