چکیده:
مقدمه: اهمیت شایستهسالاری برای پیشبرد اهداف کتابخانه و نقش خلاقیت در توانمندسازی کارکنان بر کسی پوشیده نیست.هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مولفههای شایستهسالاری و خلاقیت بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1394 بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفیهمبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمام کتابدارانی است (155نفر) که در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 مشغول بهکار بودند. از اینبین، 102نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه اتنخاب شدند. در پژوهش حاضر، برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه شایستهسالاری که محققساخته و پرسشنامه خلاقیت که بر اساس پرسشنامه رندسیپ بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آزمون تی، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب اتا) استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، خلاقیت با مولفههای شایستهسالاری یعنی مولفههای برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل و نظارت، نقشهای ارتباطی، نقشهای اطلاعاتی و تصمیمگیری رابطه مثبت و معناداری دارد (05/ 0≥p). یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد، بیشترین مقدار بتا متعلق به مولفه سازماندهی با 38درصد است. این یافته بهمعنای سهم بیشتر این متغیر در تبیین واریانس متغیر ملاک است و بیشترین تاثیر را بر متغیر خلاقیت دارد. خلاقیت همچنین قادر است، 30درصد از تغییرات مربوطبه شایستهسالاری را پیش بینی نماید.
نتیجهگیری: باتوجه به وجود رابطه شایستهسالاری با خلاقیت، کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بهتر است، کتابداران تلاش نمایند مهارتهای حرفهای خود را افزایش دهند. همچنین در کتابخانهها به خلاقیت کتابداران و شیوههای خلاقانه برای ارتقا و اداره بهتر کتابخانه اهمیت بیشتری داده شود.