چکیده:
در محافل ادبی عرب یک نکتهء ظریف،کمکم به ضرب المثلی رایج تبدیل شده است:شعر در عراق متولد میشود،در سوریه ناتوان میگردد و در مصر میمیرد، نثر در مصر بدنیا میآید،در سوریه ناتوان میشود و در عراق میمیرد. اگر چه برای نقض این«قانون»کشف موارد استنثنا کار ممکنی نیست،اما میتوان گفت که روح این قضاوت در کل از صحت نسبی برخوردار است.همواره نام عراقی با شعر و شاعری و نام مصر با نثر و ادبیات منثور توأم بوده است.اینک منتقدان ادبی در جهان عرب مصر را طلایهدار ادبیا داستانی(قصهء کوتاه،نمایشنامه،رمان) تلقی میکنند و نگاهی به تاریخچهء ادبیات داستانی عرب در قرن حاضر،در صحت این تلقی جای هیچ تردید و شبههای را باقی نمیگذارد.اما در میان خیل نویسندگان معاصر مصری،سه نام بیش از دیگر نامها، خود را به رخ محققان و منتقدان و کاوشگران این مضمار، میکشد:توفیق الحکیم در نمایشنامه،یوسف ادریس در قصهء کوتاه و نجیب محفوظ در رمان. در میان این سه تن،نجیب محفوظ را پایهگذاری رمان معاصر عرب میدانند.و البته این پایهگذاری به معنای آغازگری نیست.چرا که تتوفیق الحکیم و محمد حین هیکل به لحاظ تقدم،هر دو پیش از نجیب محفوظ به نوشتن رمان دست زدهاند. توفیق الحکیم با رمان بازگشت روح و محمد حسین هیکل با رمان زینب که در حدود سالهای 1914 و دههء دوم قرن حاضر،به چاپ رسیدند،گوی سبقت زمانی را از نجیب محفظو ربودهاند.اما متقدان معاصر عرب،فضل تقدم در پایهگذاری رمان مصر را همواره برای نجیب محفوظ، محفوظ داشتهاند. نجیب محفوظ که در ابتدا با قصهء کوتاه شروع کرده بود،بالأخره به رمان روی آورد و در سال 1959 با نوشتن رمان بچههای محلهء ما و در سال 1960 با نوشتن دزد و سگها راه رمان به معنای واقعی آن را باز کرد و نام خود را در صدر رمان نویسنان مصری به ثتب رسانید. تجیب محفوظ که اسم کامل او«نجیب محفوظ عبدلاعزیز السبیلجی»است،در سال 1912 در خانوادهای متوسط به دنیا آمد.پدرش در کار تجارت بود و دیگر افراد خانوادهاش یا کارمند بودند یا خرده مالک یا کشاورز ساده.او در سال 1930 وارد دانشگاه مصر شد و در 1934 با درجهء لیسانس در رشتهء فلسفه فالغ التحصیل گردید.در این دره با نوشتن مقالات فلسفی در مجلات معروف مصر،مشغول گشت.اما دیری نگذشت که از فلسفه به ادبیات کوچ کرد و پایان نامهء فوق لیسانس خود را با عنوان«مفهوم زیبایی در فلسفهء اسلامی»ناتمام گذشت و به نوشتن قصهء کوته وس پس رمان روی اورد.حوادث اجتماعی مصر،زنگی مردم طبقات پایین و دغدغههای فلسفی،خیمر مای·هء اصلی کارهای محفوظ را تشکیل دادهاند.خمیر مایهء اصلی کارهای محفوظ را تشکیل دادهاند.خمیر مایهای که با کمک زبانی فصیح در ثبت ویژگیهای«جنبو شهری» قاهره و دردهای محلات پایین این شهر،در قالب رمان برای همیشه به ثتب رسیده است.آنچه در زیر میخوانید ترجمهء گفتو گوی خودمانی و شبه جدلی«غالی شکری»-نویسنده و منتقد عرب-با نجیب محفوظ است.در این گفت و گو موضوعاتی همچون جایزهء نوبل، روی آوردن مجدد به قصهء کوتاه،شخصیت و تکوین آن در رمان و...مورد بحث و مجادله قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"اما در میان خیل نویسندگان معاصر مصری،سه نام بیش از دیگر نامها، خود را به رخ محققان و منتقدان و کاوشگران این مضمار، میکشد:توفیق الحکیم در نمایشنامه،یوسف ادریس در قصهء کوتاه و نجیب محفوظ در رمان.
اما فکر میکنی که سلامت جسمانی خصوصا چشم دخالتی در نوشتن دارد؟تصور میکنی مثلا رمان را به جای چند ماه،در یک یا دو سال بنویسی یا اصلا به جای رمان،قصهء خیلی کوتاه بنویسی؟من که نمیتوانم این مسئله را با ناراحتیهای چشم،توجیه کنم.
یا داستایوسکی و توانست،برادران کارامازوف را به نصف حجمی که هست،تقلیل دهد؟ -من را وادار میکند که وارد بحث دیکری بشوم،یعنی خود عمل نوشتن و اینکه آیا«مونتاژ»قبل از شکلگیری نهایی،مطلوبست یا نه؟این مسئله دیگری ست که راجع به آن بحث خواهیم کرد اما من در اینجا از تفاوت بین دو هنر کاملا مستقل صحبت میکنم.
آیا این تعویض به معنی ستم در حق یکی از این دو هنر نیست؟ ستمی که تحت تأثیر شرایط جسمانی نویسنده،شکل میگیرد؟آیا در تو چیزهایی هست که نوشتن رمان را برایت غیر ممکن میکند؟یا اینکه تو اصال برای قصهنویسی آفریده شدهای نه رمان؟یا اینکه اصلا تصمیم به کوتاه کردن قصه تا حدی که برایت امکان دارد،گرفتهای؟ *کی گفته که من رمان را با قصهء کوتتاه عوض کردهام.
-آیا خیال مادهای پیوسته به اجزای دور از همی است که رمان را تشکیل میدهند یا یک وسیلهء عقلی است که ترتیب ارتباط این اجزا را معین میکند؟یا خیلا در مرحلهء تأمل و اندیشه پیش از نوشتن زاده میشود و در حین شکلگیری کار ادبی رشد میکند؟ *خیال،همه چیز است."