چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی توانمندسازی شناختی حالات ذهنی بر بازشناسی بیان چهره ای هیجان در افراد وابسته به مواد بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. تعداد 30 نفر فرد وابسته به مواد با شرایط یکسان از نظر سن، تحصیلات، شغل و... انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. شرکت کنندگان به آزمون اکمن (بازشناسی بیان چهره ای هیجان) در پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت مداخله برنامه توانمندسازی شناختی (برنامه ترمه) قرار گفت و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که توانمندسازی شناختی (برنامه ترمه) بر بازشناسی بیان چهره ای هیجان در افراد وابسته به مواد موثر است. در واقع برنامه ترمه بیان چهره ای هیجان را در افراد وابسته به مواد بهبود داده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان از برنامه توانمندسازی شناختی (برنامه ترمه) در تقویت بیان چهره ای هیجان افراد وابسته به مواد استفاده کرد.
Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive empowerment of mental states in the recognition of facial expression of emotions in substance dependent individuals. Method: The present study employed a quasi-experimental design with pretest/posttest design and control group. A total of 30 addicts within the same age range, education level, and employment status were selected and were randomly assigned to two groups, an experimental one and a control one (n =15). Participants responded to Benton Facial Recognition Test (BFRT) in the pre-test and post-test. The experimental group underwent TERME intervention (Training for Enhancement of Reading Mind from Eyes), but the control group did not receive any intervention. Results: The results of covariance analysis indicated that cognitive empowerment (TERME) is effective in the recognition of facial expressions in addicted people. In fact, the TERME program has improved the facial expression of emotions in drug-dependent people. Conclusion: Based on the findings of this study, TERME program can be applied to enhance the facial expression of emotions in substance-dependent individuals.
خلاصه ماشینی:
Bell, Bryson, Greig, Fiszdon, & 2.
Stuss, Gallup, & Alexander Wexler 4.
Tonks, Williams, Frampton, Yates, Dunsmore Yates, & Slater 2.
Herba, Landau, Russell, Ecker, & 10.
بنابراین با توجه به عملکرد ضـــعیف افراد مصـــرف کننـده در تکالیف بازشـــناســـی حالات هیجانی چهره و آزمون ذهن خوانی، توصــیه شــده اســت که در ارزیابی افراد مصــرف کننده کارکردهای شــناختی اجتماعی نیز لحـاظ شـــود (نجـاتی و همکـاران ، ١٣٩١).
Klin, Jones, Schultz, Volkmar, & (BFRT) Cohen روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری جامعه آماری این تحقیق را تمامی معتادان نگهداری شـــده در مراکز مرتبط با ماده ١٦ قانون مبارزه با مواد مخدر در اســتان تهران در ســال ١٣٩٧ (با تاکید بر مصــرف آمفتامین ) تشــکیل میدادنـد.
TERME (Training for Enhancement of Reading Mind from Eyes) پروژه هـای تحقیقـاتی بوده و بـه صـــورت الکترونیکی از بین ١٥٠٠ عکســـی کــه توســـط متخصـصـان امر (به لحاظ اصول فنی عکاسی، عصب شناختی و هیجانی) از چهره دانشجویان دانشـگاه شـهید بهشـتی مشـابه با تصاویر آزمون هایی همچون اکمن ، تصاویر چشم های بارون کوهن ، نیم اســتیم ، بنتون و...
نتایج پژوهش نشـــان داد که توانمندســـازی شـناختی حالات ذهنی بر اسـاس برنامه ترمه بازشـناسـی بیان چهره ای هیجان در افراد وابسته به مواد را بهبود میدهد.
با توجه به اینکه اختلال وابسـتگی به مواد نیز با ضـعف در بازشـناسی بیان چهره ای هیجان در ارتباط اســـت لذا مداخلات توانمند ســـازی شـــناختی در بهبود مهارت های شـــناختی و هیجانی افراد ثمربخش باشـــد و از طرفی توانبخشـــی شـــناختی یک فرایند تعاملی دو طرفه اسـت .