چکیده:
پرداختن به موضوع خداشناسی در ادبیات داستانی کودک، از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردار است. در
این پژوهش بررسی توحید و خداشناسی در آثار کودک و نوجوان آثار مصطفی رحماندوست و فریبا
کلهر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و به مفهوم خدا که بالاترین مفهوم دینی پرداخته است. نگارنده،
پس از بیان خلاصه داستان و تبیین موضوع محوری آن، به تحلیل ظاهری و محتوایی، بررسی روانشناختی،
تحلیل و بررسی آموزه های دینی و اخلاقی، پرداخته است. و نتایج زیر حاصل شده است: مصطفی
رحماندوست و فریبا کلهر از طریق حس خداجویی و کنجکاویی و کنجکاوی و سوال های بیپایان
کودکان درباره خداوند، و با ارائه جهانبینی توحیدی و القای خداباوری و خدامحوری، سعی کرده اند در
نگرش و بینش کودکان تغییر ایجاد نمایند. کتابه ای ایشان به جهت داشتن ابعاد مهم و مختلف
خداشناسی، تاثیر شگرفی بر روحیه خداجویی کودکان دارد.
خلاصه ماشینی:
پس بهترين راه انتقال مفاهيم ديني و مذهبي براي برآورده کردن نيازهاي کودکان و نوجوان حرف زدن درباره خداوخداشناسي است زيرا آنان خود را نيازمند به تکيه گاه قوي و مهربان ميبينند که قادر است همه آرزوهاي آنها را برآورده است (رجبي، ١٣٩٥: ٥٤) بنابراين ادبيات کودک و نوجوان نقش مهمي در اين ٦٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره پانزدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * راستا دارد واز آن جايي که در جوامع اسلامي به تربيت ديني کودکان و نوجوانان اهميت داده ميشود و به تجلي ادبيات ديني در انديشه هاي کودکان و نوجوانان توجه ميشود، بنابرين بايد ميزان تاثير نويسندگان وشاعران را در اين راستا بررسي نمود.
نگارنده با مطالعۀ اين آثار، ساير منابع مکتوب و مقالات مختلف ، و همچنين سايت هاي گوناگون ، در زمينۀ آموزش خداشناسي به کودکان در قالب قصه ، و نيز بررسي تحليل محتوايي عبارات چهار اثر مذکور به اين نتيجه دست يافته است که کلر ژوبرت ، نويسنده و تصويرگر داستان هاي کودکانه ، خود با زباني ساده و قابل فهم و با بهره گيري از جلوه هاي طبيعت ، عناصر ملموس آن و نيز با ترسيم تصاوير مناسب و زيبا، به شناخت مفاهيم و جلوه سهاي خداشناسي به مخاطبان ٦٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره پانزدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * خود کمک کرده است مخاطبان او عموما کودکان پيش دبستان تا پايان دوره ابتدايياند؛ به عبارتي گروه هاي سني الف ، ب ، ج .