چکیده:
دیپلماسی عمومی مفهومی نسبتا جدید است که سابقه کاربرد طولانی در تاریخ دارد. امروزه دولتها برای جذب افکار عمومی و به منظور اقناع سیاستهای خود و بطورکلی کاهش آسیبپذیری سیاست خارجی بیش از هر زمان دیگر به دیپلماسی عمومی نیازمند هستند. منشا این احساس ضرورت در عصر حاضر را باید در جهانی شدن و مصادیق آن جستجو کرد. یکی از مهمترین کشورهایی که از ابزار دیپلماسی عمومی در راستای منافع خود بهره برده است، ایالات متحده است. سابقه استفاده آمریکا از دیپلماسی عمومی نسبتا طولانی است، اما اوج استفاده از دیپلماسی عمومی و برنامههای تابعه آن در آمریکا پس از دوران جنگ سرد، دوره پس از حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی است. پس از 11 سپتامبر، دولتمردان آمریکا متوجه عمق تنفر و بیزاری مردم منطقه خاورمیانه از سیاستها و اقدامات خود شدند. لذا درصدد برآمدند تا برنامههای خود را در چارچوب دیپلماسی عمومی و با هدف فتح قلوب و اذهان مردم این منطقه، گسترش دهند. در این پژوهش سعی شده است تا نحوه اعمال دیپلماسی عمومی آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی در کشورهای منطقه خاورمیانه، سعی در حفظ نفوذ خود و شکلدهی به افکار عمومی مردم این دو کشور اقدام نموده است. در این پژوهش سعی شده با روش تحلیلی-کیفی نحوه اعمال دیپلماسی عمومی آمریکا در عراق مورد بررسی قرار گیرد. آمریکا در کشور عراق بیش از هر چیز بر توسعه شبکه اینترنت و زبان انگلیسی متمرکز بوده است.
خلاصه ماشینی:
در سال 2015 عراق پنجمین کشوری بود که هدف برنامههای دیپلماسی عمومی آمریکا قرار گرفت و افغانستان دومین کشور در لیست 185 عضوی این مجموعه بوده است.
در فرهنگ اصطلاحات روابط بینالملل وزارت امور خارجه آمریکا در سال 1987 میلادی، دیپلماسی عمومی به برنامههای تحت حمایت دولت اشاره دارد که هدف از آن اطلاعرسانی و یا تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی در کشورهای دیگر است.
براساس آنچه تاکنون گفته شد، دیپلماسی عمومی امروزی را میتوان اینگونه تعریف کرد: «دیپلماسی عمومی، ابزاری در سیاست خارجی است که شامل مجموعهای از فعالیتهای رسانهای سنتی و نوین، علمی- فرهنگی و خدمترسانی میشود که توسط بازیگران روابط بینالملل همچون دولتها، سازمانهای مردم نهاد، شرکتهای تجاری و سازمانهای فراملی مورد استفاده قرار میگیرد تا افکار عمومی محیط پیرامون متاثر شده و هدف نهایی یعنی تامین منافع ملی و در مواردی فراملی حاصل شود».
هدف از این برنامه آشنایی دانشجویان از اهداف و فرهنگ آمریکا میباشد (گزارش سالانه دیپلماسی عمومی،2016: 94) یکی دیگر از برنامههای دیپلماسی عمومی آمریکا، &quot;برنامه بورس رهبران فردا<FootNote No="38" Text="Tomorrow’s Leaders Scholarship Program"/>&quot; است.
براساس سوابق تاریخی حرکت جورج دبلیو بوش برای اقدام متمرکز در جهت دیپلماسی عمومی در واقع مسیری است که قبلا فرانکلین روزولت از طریق تاسیس «اداره اطلاعات جنگی» ترسیم کرده بود و منجر به تاسیس صدای آمریکا و نیز مراکز اطلاعات آمریکا در مناطق آزاد شده اروپا شد یا شیوهای که هری ترومن در دوران جنگ سرد تحت عنوان «نبرد برای حقیقت» علیه کمونیسم بکار برد و اداره اطلاعات بینالمللی ایالات متحده را تاسیس کرد.