چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل سبک رهبری خدمتگزار در جهت تعالی آموزش و پرورش استان تهران بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی و به لحاظ روش پژوهش ، آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزشوپرورش بودند. همچنین، جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل، کلیه روسا و معاونین و مسئولین واحدهای ادارات آموزشوپرورش و مدیران مدارس استان تهران بودند که تعداد 780 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز از مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد مولفههای رهبری خدمتگزار شامل خدمترسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد، نوعدوستی، تعامل، تعادل کار و زندگی، آیندهنگری و اخلاقگرایی و مولفههای تعالی سازمانی شامل رهبری، خطمشی ؛ کارکنان ؛ مشارکت ؛ فرایندها ؛ نتایج مشتریان؛ نتایج کارکنان؛ نتایج حاصل از جامعه؛ نتایج کلیدی بر اساس عملکرد؛ یادگیری؛ نوآوری؛ بهرهوری؛ مورد شناسایی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر اين ، اين مدل بر مبناي خود ارزيابي بوده و سازمان ها از آن طريق ميتوانند ضمن خودارزيابي روش هاي مديريتي خود، آن را با الگوهاي مديريت معرفيشده در اين مدل ، مقايسه کنند، چراکه مدل تعالي سازماني بر پايه اين فرض استوار است که برتري در عملکرد، جذب مشتري، ارائه خدمات ، توجه به 1 Ginsburg, et al 2-Schneider, et al 3 - Gloet & Samson 4 - Magnaghi & Trébucq 5 - Galatti, et al 6 - Gómez-López, et al کارکنان و جامعه ، از طريق تحقق رهبري، خط مشي و استراتژي، منابع و فرايندهاي ويژه اي، قابل دسترس است (کالوو مورا و همکاران ٢٠١٧،١: ٥).
در اين پژوهش براي انتخاب نمونه هاي آماري از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي استفاده شده است که در آن طبقات شامل روسا و معاونين ، مسئولين واحدهاي ادارات آموزش وپرورش و مديران مدارس استان تهران بود و به نسبت حجم جامعه در هر طبقه آزمودنيها در نمونه شرکت کردند.
جدول ٣- سؤال هاي مصاحبه به تصویر صفحه مراجعه شود 1 Structural Equation Modelling 2 Boxplot در جدول ٤ نيز کدگذاري نهايي مربوط به نتايج تحليل محتواي مصاحبه در مورد ابعاد رهبري خدمتگزار و تعالي سازماني آورده شده است .
عوامل مختلفي بر اجراي تعالي سازماني و رسيدن به اين مهم در سازمان آموزش وپرورش دخيل هستند که ميتوان به فرهنگ سازماني، مديريت سازماني و جو سازماني اشاره کرد اما مهم ترين آن ها بر اساس يافته هاي حاصل از پژوهش ، رهبري خدمتگزار است .