چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی؛ و از لحاظ شبوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی هستند که نمونهای به حجم ۱۲۰ نفر از آنها به شیوه تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ساختار سازمانی و مدیریت دانش بود. روایی پرسشنامهها، با استناد به نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت. پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ، برای دو پرسشنامه ساختار سازمانی و مدیریت دانش، به ترتیب (۸۹/.) و (۸۶/.) گزارش شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، رگرسیون خطی دو متغیره و مجذور کای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی مکانیکی تاثیر معکوس و معناداری بر مدیریت دانش و ساختار سازمانی دانشی تاثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دارد. در ادمه بررسیها مشخص شد که وضعیت مدیریت دانش و ابعاد آن در ادارات ورزش و جوانان آذربایجان غربی بالاتر از حد متوسط است.
خلاصه ماشینی:
به بیان دیگر، مدیریت دانش، رسیدن به اهداف سازمانی از طریق ایجاد انگیزه در كاركنان دانشی و ایجاد تسهیلات مورد نیاز آنها، با توجه به استراتژی سازمان است تا توانایی آنان برای تفسیر دادهها و اطلاعات (با استفاده از منابع موجود مانند اطلاعات، تجربه، مهارتها، فرهنگ، شخصیت، خصوصیات فردی، احساسات و غیره) از طریق معنا بخشی به دادهها و اطلاعات افزوده شود.
در جدول (2) که خلاصه آمارههای مربوط به برازش مدل است، مقدار ضریب همبستگی چندگانه (R) برابر با 658/0- میباشد که نشان از وجود همبستگی معکوس بین دو متغیر ساختار سازمانی مکانیکی و مدیریت دانش میباشد، به نحوی که با افزایش ساختار سازمانی مکانیکی، میزان مدیریت دانش کاهش مییابد و بالعکس.
در این جدول ضریب Beta برابر با 658/0- میباشد که نشان میدهد تغییر یک واحد در ساختار سازمانی مکانیکی باعث تغییر 658/0 واحد در مدیریت دانش میشود.
جدول(5): خلاصهی الگوی رگرسیون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول 5 مقدار ضریب همبستگی چندگانه (R) برابر با 762/0 میباشد که نشان از وجود همبستگی مناسبی بین دو مؤلفه ساختار سازمانی دانشی و مدیریت دانش میباشد، به نحوی که با بهبود ساختار سازمانی دانشی، میزان مدیریت دانش افزایش مییابد و بالعکس.
در این جدول ضریب Beta برابر با 762/0 میباشد که نشان میدهد تغییر یک واحد در ساختار سازمانی دانشی باعث تغییر 762/0 واحد در مدیریت دانش میشود.
نتیجه گیری یافتههای تحقیق طبق فرضیه1 نشان داده است که تأثیر بین ساختارهای مکانیک -ارگانیک و مدیریت دانش معنیدار است، به عبارت دیگر وضعیت این عوامل در میزان خلق و انتقال دانش در اداره کل ورزش و جوانان مؤثر بودهاند.