چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر مشاوره گروهی راهحل محور بر میزان ابراز وجود در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مهران انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه بود و جامعه آماری پژوهش عبارت بود از دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهرستان مهران که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 30 نفر از دانشآموزان که در پرسشنامه ابراز وجود (قاطعیت) گمبریل و ریچی پایینترین نمرات را کسب کرده بودند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت و نتایج نشان داد که مشاوره گروهی راهحل محور بر ابراز وجود اثر مثبت و معناداری داشت. بر این اساس میتوان گفت مشاوره گروهی راهحل محور می تواند به بهبود سطح ابراز وجود دانش آموزان کمک کند.
خلاصه ماشینی:
با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 30 نفر از دانشآموزان که در پرسشنامه ابراز وجود (قاطعیت) گمبریل و ریچی پایینترین نمرات را کسب کرده بودند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند.
بر این اساس میتوان گفت مشاوره گروهی راهحل محور می تواند به بهبود سطح ابراز وجود دانش آموزان کمک کند.
پژوهش هایی نیز تأثیر آموزش مشاوره گروهی راه حل محور بر قشر جوان و نوجوان جامعه را مورد بررسی و اثربخشی آن را مورد تأیید قرار داده اند، از جمله این پژوهش ها عبارت اند از: در پژوهش میراحمدی (1386)، زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوهی خود- تنظیمی باعث افزایش خوشبینی و شادی زوجین شده است.
پژوهش صفر پور، فرحبخش، شفیعآبادی و پاشا شریفی (2011) نشان داد که مشاورهی گروهی راهحل محور تأثیر قابلملاحظهای برافزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان یتیم داشته است.
نتایج در این پژوهش، پس از جمع آوری داده ها، نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت؛ که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مشاوره گروهی راه حل محور موجب افزایش و بهبود ابراز وجود دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شده است.
پژوهش صفر پور، فرحبخش، شفیعآبادی و پاشا شریفی (2011) نشان داد که مشاورهی گروهی راهحل محور تأثیر قابلملاحظهای بر افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان یتیم داشته است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آموزش به شیوهی رویکرد راهحل محور بر سازگاری اجتماعی و بحران هویت نوجوانان دختر اثر مثبت و معنادار داشته است.