چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة تصویرسازی حرکتی-3 نوجوانان بود. بدین منظور ابتدا نسخه اصلی ترجمه و با روش استاندارد پسرو- پیشرو مورد بررسی و تایید قرارگرفت، سپس 220 ورزشکار نوجوان (120 دختر، 100 پسر) که در سالنهای ورزشی شهرستان نهاوند مشغول بودند به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و این پرسشنامه 12 سوالی را تکمیل کردند. روایی محتوا از طریق شاخص نسبت روایی محتوا (CVR)، روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد بررسی قرار گرفت. پایایی درونی فاکتورهای مقیاس و پایایی کلی مقیاس نیز از آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافتهها نشان داد که روایی محتوا، سازه و پایایی این پرسشنامه در نوجوانان مورد تایید قرار گرفته است؛ لذا میتوان از این مقیاس به عنوان یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش توانایی تصویرسازی در سه بعد تصویرسازی حرکتی، تصویرسازی دیداری درونی و تصویرسازی دیداری بیرونی بهره برد.
The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the The Movement Imagery Questionnaire-3 for Youth. First, the original version of this inventory was translated into Persian and verified with forward-backward standard method, Then, 220 youth athletes (120 girls, 100 boys) who were engaged in Nahavand sports gyms were selected in randomized cluster sampling method and completed the questionnaire (12 questions). Content validity was evaluated through content validity ratio index (CVR), structural validity measured with confirmatory factor analysis by AMOS. The internal reliability of factors and total reliability of scales were also calculated from Cronbach's alpha. So, we can use this scale as a valid and reliable tool for measuring the ability of imagery in three dimensions, motor imagery, internal visual imagery, and external visual imagery.
Key words: Mental Imagery, Visual Imagery, Validity, Reliability, Concurrent Validity, Internal Consistency.
خلاصه ماشینی:
Monsma, Short, Hall, Gregg, & Sullivan 2.
علاوه براین ، تنها ترجمه و روایی صوری و محتوایی یک پرسشنامه کافی نبوده و پیشرفت علوم در تمامی زمینه ها، به ویژه روان شناسی ورزشی، بر ضرورت تعیین روایی سازٔە یک پرسشنامه مطابق با جامعۀ هدف و به عبارت دیگر، جامعه ای که نسخۀ اصلی پرسشنامه به آن زبان ترجمه و برگردان میشود، تأکید میکند؛ بنابراین ، تأیید روایی سازٔە پرسشنامه که به روش تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری انجام شود، برای ارزیابی قابل استفاده بودن پرسشنامه در جامعۀ جدید( جامعۀ نوجوانان ورزشکار ایرانی ) ضروری میباشد همچنین ، تعیین پایایی یکی دیگر از ملزومات و پیشفرض های مهم روان سنجی میباشد که به نوعی با تکرارپذیربودن پاسخ ها در شرایط و زمان های مختلف ارتباط دارد و لازم است که با تغییر جامعه ، بار دیگر پایایی زمانی و ثبات درونی آزمونها بررسی شود؛ لذا، هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روان - سنجی نسخۀ فارسی پرسش نامۀ تصویرسازی حرکتی-٣ نوجوانان است و در پی پاسخ به این سؤال بود که آیا ترجمۀ فارسی مقیاس مذکور در بین نوجوانان جامعۀ ایرانی از روایی سازه و پایایی (درونی و زمانی ) مناسبی برخوردار است یا خیر؟ روش در این پژوهش ، داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه ، با استفاده از نرم افزارهای SPSS ویرایش ٢٣ و Amos ویراش ٢٣ و با روش های مناسب آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت با توجه به هدف پژوهش حاضر مبنی بر بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسش نامۀ تصویرسازی حرکتی-٣ برای نوجوانان میپردازد، لذا این پژوهش با تأکید بر پژوهش های استاندارد سازی کاربردی، حال نگر و ابزارسازی است .
Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, 4, 1–12 Munroe, K.