چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون دوراندیشی رویدادی انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیر آزمایشی است که به صورت توصیفی- تحلیلی انجام یافته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 3، 4 و 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهد کودکها شهر اهواز در سال 1397 بود که حجم نمونهای به تعداد 60 کودک به روش نمونهگیری تصادفی تک مرحله، انتخاب شدند و به آزمون دوراندیشی رویدادی (اتنس و ملتزف، 2005) پاسخ دادند. برای بررسی پایایی ابزار از شاخص پایایی ارزیابها و روش کاپا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای تعیین روایی ابزار، از روشهای آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون دوجملهای استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که همبستگی بین نمرهگذاری دو ارزیاب در بخش غیر کلامی 00/1 و در بخش کلامی 99/0 و مقدار ضریب همبستگی کاپا بین ارزیابها برای هر یک از سناریوها بین 94/0 و00/1 و ضریب آلفای کرونباخ 75/0 بود. در بررسی روایی آزمون، نتایج آزمون دو جملهای نشان داد که میزان پاسخ صحیح کودکان بر حسب سن به طور معنادار بالاتر از مقدار پاسخ بر حسب شانس بود. همچنین، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین نمره کودکان بر حسب سن تفاوت معنیداری وجود نداشت و آزمون شفه نشان داد که کودکان 3 ساله نسبت به کودکان 4 و 5 ساله نمرات پایینتری به دست آوردند اما بین کودکان 4 ساله و 5 ساله تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
The purpose of this study was to investigate the validity and reliability the episodic foresight test. This study is a descriptive- analytic one. The statistical population of this study was all children ages 3, 4 and 5 with low executive functions in kindergartens in Ahvaz city on 1397. In this study 60 children was selected by random sampling method, and responded to episodic foresight test (Atance & Meltzoff, 2005). To examine of the reliability of the instrument, the reliability indicator of the evaluators and the Kappa method and the Cronbach's alpha coefficient were used and, to determined the validity of the instrument, one-way analysis variance and binomial test were used. The result of the research showed that correlation between evaluators in scoring non-verbal section was 1.00 and in scoring verbal section was 0.99, and the Kappa correlation coefficient between the evaluators for each scenario was among 0.94 to 1.00, and cronbach's alpha coefficient was 0.75. To examine the validity of the instrument, the result of the binomial test showed that the children correct response rate was significantly higher than the response rate by chance. Also, the results of analysis of variance showed that there is a significant difference between children means score based on age and the Scheffe test showed that 3 years old children achieved scores lower than 4 and 5 years old children. But, there is no significant difference between scores of 4 and 5 years old children.
خلاصه ماشینی:
Rebetez & Barsics & Rochat & D’Argembeau & Linden 7.
Schacter & Benoit & Szpunar 8.
تکلیف های ذکر شده در بالا برای سنجش دوراندیشی رویدادی کودکان ٣ ساله اختصاص یافته است و برای سنجش توانایی دوراندیشی رویدادی کودکان ٣ تا ٥ سال ، اتنس و ملتزف (٢٠٠٥) «تکلیف کتاب تصویر»١ را ارائه کردند که پژوهش حاضر با هدف معرفی به همراه گزارش نتایج روایی و پایایی آن انجام یافته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحلیل واریانس یک طرفه در جدول شماره ٢ نشان میدهد که بین میانگین نمرات عملکرد کودکان ٣، ٤ و ٥ ساله در دوراندیشی (بخش غیرکلامی) تفاوت آماری معناداری وجود دارد (٠/٠٠٠ p-value= و ٩/٣٦ = (٢ و ٥٧)F)؛ بنابراین ، جهت پیگیری اختلاف بین گروه ها از آزمون تعقیبی شفه استفاده شد که نتایج آن در جدول شماره ٣ ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحلیل واریانس در جدول شماره ٤ نشان میدهد که بین میانگین نمرات عملکرد کودکان ٣، ٤ و ٥ ساله در دوراندیشی (بخش کلامی) تفاوت آماری معناداری وجود دارد (٠/٠٠٠ p-value= و ٢١/٩٧ = (٢ و ٥٧)F).
نتایج تحلیل های آماری نشان داد که تکلیف کتاب تصویر برای کودکان جامعه ایران از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است .
در این رابطه ، تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین نمرات تکلیف کتاب تصویر (بخش غیرکلامی ) کودکان بر حسب سن (٣، ٤ و ٥ ساله ) تفاوت وجود دارد.
همچنین ، نتایج نشان داد که سناریوهای آزمون و کارت های تصویر پاسخ وابسته به فرهنگ نیست و برای کودکان جامعه ایرانی قابل اجرا است .