چکیده:
از مهمترین مواردی که خانواده ها و نظام آموزشی به آن توجه دارند، پیشرفت تحصیلی و توانایی حل مساله اجتماعی در دانش آموزان می باشد. از انجاییکه دانش آموزان سرمایه اجتماعی هر جامعه محسوب می شوند، از این رو،توجه به آنان و نحوه گذراندن دوره پیش دبستانی و توانایی حل مساله اجتماعی اهمیت دارد. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه گذراندن دورهی پیش دبستانی با میزان پیشرفت تحصیلی و ادراک حل مساله اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه اول دبستان از دیدگاه معلمان پایه اول شهرستان گنبد می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان پایه اول ابتدایی شهرستان گنبد به تعداد 230 نفر که در سال تحصیلی 1394-95 مشغول به کار بودند. لذا، نمونه آماری تحقیق با استفاده جدول کرجسی مورگان برابر با 140 نفر بدست آمد. جهت بررسی و جمع آوری داده های تحقیق، از پرسشنامه توانایی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002)، پرسشنامه گذراندن دوره پیش دبستانی و پیشرفت تحصیلی شاه محمدی (1392) استفاده شد. برای بیان همبستگی بین متغیرهای گذراندن دورهی پیش دبستانی با میزان پیشرفت تحصیلی و ادراک حل مساله اجتماعی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین گذراندن آموزش دوره پیش دبستانی با میزان پیشرفت تحصیلی و ادراک حل مساله اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول دبستانهای شهرستان گنبد از دیدگاه معلمان رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش که بیانگر رابطه بین گذراندن دوره پیش دبستانی و پیشرفت تحصیلی و نیز توانایی حل مساله اجتماعی، می توان اظهار داشت که، گذراندن آموزشهای دوره پیش دبستانی، نقشی مهم در سرنوشت کودکان ایفا خواهد کرد.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه گذراندن دورهی پیش دبستانی با میزان پیشرفت تحصیلی و ادراک حل مسأله اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه اول دبستان از دیدگاه معلمان پایه اول شهرستان گنبد میباشد.
یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین گذراندن آموزش دوره پیش دبستانی با میزان پیشرفت تحصیلی و ادراک حل مسأله اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول دبستانهای شهرستان گنبد از دیدگاه معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
بین گذراندن آموزش دوره پیش دبستانی و ادراک حل مسأله اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول دبستانهای شهرستان گنبد رابطه وجود دارد.
در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از 3 پرسشنامه توانایی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002)، پرسشنامه گذراندن دوره پیش دبستانی شاه محمدی (1392) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاه محمدی (1392) استفاده شده است.
- آزمون فرضیه اول: بین گذراندن آموزش دوره پیش دبستانی و میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول دبستانهای شهرستان گنبد از دیدگاه معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که بین توانایی حل مسأله اجتماعی و گذراندن دوره پیش دبستانی دانش آموزان دختر پایه اول دبستانهای شهرستان گنبد از دیدگاه معلمان رابطه معناداری وجود دارد، به عبارتی آموزش پیش دبستانی توانسته بود باعث تغییر معناداری در توانای حل مسأله اجتماعی کودکان شود.
یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین گذراندن دوره پیش دبستانی و پیشرفت تحصیلی و نیز توانایی حل مسأله اجتماعی از دیدگاه معلمان پایه اول دوره ابتدایی شهرستان گنبد رابطه معناداری وجود دارد.