چکیده:
هدف این پژوهش طراحی نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی(CBT) بود. روش پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی ازو تحقیقات علّی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه و نمونه آماری بخش کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه آموزشی بانک و دانشگاه که در زمینه آموزش و طراحی نظام آموزشی فعالیت میکنند، که تعداد آنها برابر با 20 نفر میباشد و در بخش کمی تمامی رؤسا، معاونین و کاربران ارشد شعب بانک پارسیان سراسر کشور که شامل 1260 نفر در سال 1397 بود، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه 294 نفر بدست آمد. در گردآوری دادهها برای استخراج مدل مفهومی از طریق مطالعه کتابخانهای با مراجعه به کتب، مجلات و در مطالعه میدانی جهت استخراج سوالات تحقیـق و بررسی عمیق برای کمک به استخراج مدل مفهومی از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا لاوشه (1986) استفاده شد که نتایج بیانگر روایی ابزار بود.جهت ارائه مدل نهایی تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفههای فردی، بین فردی، سازمانی و محیطی در سطح اطمینان 99 درصد به عنوان مولفههای نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی میباشند.
خلاصه ماشینی:
جامعه و نمونه آماري بخش کيفي شامل کليه مطلعين کليدي و خبرگان حوزه آموزشي بانک و دانشگاه که در زمينه آموزش و طراحي نظام آموزشي فعاليت ميکنند، که تعداد آنها برابر با ٢٠ نفر ميباشد و در بخش کمي تمامي رؤسا، معاونين و کاربران ارشد شعب بانک پارسيان سراسر کشور که شامل ١٢٦٠ نفر در سال ١٣٩٧ بود، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه ٢٩٤ نفر بدست آمد.
به گفته وسرلي (٢٠٠٥)، هدف رويکرد مبتني بر شايستگي عبارتست از: «تعيين شايستگيهاي مورد نياز افراد برتر در پست هاي کليدي در سرتاسر سازمان ، تلاش براي حذف شکاف هاي شايستگي از طريق گزينش و آموزش اثربخش و اطمينان از اين که عملکرد شايسته تشخيص و پاداش داده مي شود.
در نتيجه تحقيق حاضر به دنبال طراحي نظام آموزشي سطوح مديريتي شعب بانک پارسيان مبتني بر مدل شايستگي است ؛ اما اين شايستگي چگونه و چطور خود را نمايان خواهد ساخت مطلبي است که جاي تامل دارد.
الگوي شايستگيها در يک نظام آموزشي با توجه به دبدگاه هاي جنسيتي و حضور زنان بيشتراز مردان در نظام آموزشي ايران ميتواند کاربردهاي مختلفي داشته باشد، از جمله در نيازسنجي آموزشي افراد، تهيه و ارزشيابي برنامه آموزشي، ارزشيابي کارايي و اثربخشي آموزشي و در نهايت برنامه ريزي براي رشد و توسعه افراد (خراساني و عيدي، ١٣٨٩).
مدل شايستگي، با فرهنگ سازماني که مـدل را طراحي کرده سازگاري دارد و ممکن است براي استفاده سازمان ديگر چندان مفيد نباشد.