چکیده:
ارزش ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ از ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﻓﺮاد در ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺒﻌﺎت ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮای ﻓﺮد و ﺳﺎزﻣﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ارزش ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ رواﺑﻂ رﻫﺒﺮ ـ ﻋﻀﻮ و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ازﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و ازﻧﻈﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ و روش، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ـ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری 230 ﻧﻔﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداره ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺘﺎن ﻫﻤﺪان ﺑﻮد. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺑﻪ روش ﻃﺒﻘﻪای ﻧﺴﺒﯽ 144 ﻧﻔﺮ ﺑﺮآورد ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ. رواﯾﯽ آن ازﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪی و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ از ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪ. ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار ﻟﯿﺰرل اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻧﺸﺎن داد ارزش ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ (0/72)، رواﺑﻂ رﻫﺒﺮ ﻋﻀﻮ (0/59) و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ (0/53) اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽدار دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رواﺑﻂ رﻫﺒﺮ ـ ﻋﻀﻮ و ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ (ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺒﺐ 0/57 و 0/61). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رواﺑﻂ رﻫﺒﺮ ـ ﻋﻀﻮ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ (0/68) اﺛﺮ ﻣﯽﮔﺬارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در اﻓﺮاد ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ رواﺑﻂ رﻫﺒﺮ ـ ﻋﻀﻮ ﭘﺎﯾﺒﻨﺪﻧﺪ، ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﻗﻮی، ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ارزش ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻋﻤﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻗﺮار ﮔﯿﺮد و اﻓﺮادی ﮐﻪ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ اﯾﻦ ارزش ﻫﺎ ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺑﯿﺸﺘﺮی دارﻧﺪ، ﻣﻮرد ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، هدف پژوهش ، بررسی نقش ارزش های اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجیگری تعهد سازمانی و روابط رهبر ـ عضو در اداره کل تأمین اجتماعی و شعب آن در استان همدان است ؛ چراکه اعتقاد بر این است طبق دستور و اصول اسلام ، افراد باید از تعهد قوی نسبت به یکدیگر و 1 - Abbasi & et al 2 - Ersoy et al سازمان برخوردار بوده و روابط حسنه ای با یکدیگر داشته باشند و در کمک به دیگران از هیچ کوششی دریغ نورزند.
لیدن و ماسلین 6 1 - Tepper 2 - Leader - Member Exchange (LMX) 3 - Chaudhry & Tekleab 4 - Zhong & et al 5 - Davis & Gardner 6 - Liden & Maslyn (١٩٩٨) چهار بعد روابط تبادلی رهبر ـ عضو را مطرح کردند که شامل احساسات ١، وفاداری ، 2 همکاری ٣ و احترام حرفه ای ٤ میشود.
باتوجه به این نظریه ، ارزش منابع تبادلی مدیر و کارمند، کیفیت ارتباط آنها را تعیین میکند (چودری و تکلیب ، 1 - Affect 2 - Loyalty 3 - Contribution 4 - Professional respect 5 - Wang & Wong 6 - Kath & et al 7 - Kim & et al 8 - Colquitt & et al 9 - Cohen, Ben - Tur & Vashdi 10 - Social Exchange Theory ٢٠١٣) و روابط با کیفیت خوب ، رفتار شهروندی سازمانی را ارتقا میدهد (میشل و تیوز١، ٢٠١٦).