خلاصه ماشینی:
"اما چگونه میتوانیم زمینهء تلاش علاقهمندانه و یادگیریهای پایدار را در کودکان و نوجوانانمان فراهم کنیم؟خلاصه آنکه تکلیف ما در مورد"تکلیف"چیست؟برای تعطیلات دو هفتهای بچهها در ایام نوروز چه برنامهای را تدارک ببنیم؟ واقع امر این است که تعیین تکلیف معلمان در مورد تعیین تکلیف دانشآموزان کار چندان ساده و آسانی نیست.
بهطور کلی هرگز نباید از تکالیف و تمرینهای درسی صرفا برای به اصطلاح پر کردن اوقات فراغت دانشآموزان و یا تنبیه ایشان استفاده کرد!چرا که این قبیل اقدامات ناسنجیده میتواند در نگرش بچهها اثر مطلوب بجا گذارد و در ایشان ذهنیتی منفی و احساسی ناخوشایند نسبت به درس خواندن و تمرینات درسی ایجاد نماید.
از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشیم که تکالیف و تمرینات مناسب و مؤثر درسی عامل مهمی برای یادگیری پایدار،تعمیم و تعالی آموختهها و گسترش تجارب علمی و آموزشی است و از کارآمدترین ابزار ارتباط شناختی و عاطفی و تعامل بین معلم و شاگردان به شمار میآید."