چکیده:
هدف کلی این مطالعه، فراهم آوردن توصیفی همه جانبه از وضعیت مزاحمت جنسی (از نوع مزاحمت خیابانی) زنان و هم چنین بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در شهر اصفهان است. جامعه آماری تحقیق را شهروندان 15 سال به بالای شهر اصفهان تشکیل میدهند. حجم نمونه، 400 نفر اتخاذ شد. پژوهش حاضر از جهت دستیابی به اطلاعات، پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش پرس و جو در قالب پرسشنامهای با سؤالات باز/ بسته و طیفهای گوناگون استفاده شده است. آزمون فرضیهها حاکی از آنست که بین وضعیت ظاهری زنان و مزاحمت جنسی رابطه معناداری وجود دارد، بین گرایش مذهبی و مزاحمت جنسی در مردان رابطه معناداری وجود ندارد، اما این رابطه در زنان معنادار و معکوس است. در مردان با افزایش شرکت در جلسات اجتماعی، مزاحمت جنسی کاهش مییابد و در زنان با افزایش حضور پلیس در سطح شهر، مزاحمت جنسی کاهش مییابد.
خلاصه ماشینی:
بـدين منظـور مزاحمـت خيابـاني در پـژوهش حاضـر ايـن گونـه تعريـف ميشود: رفتارهايي همچون نگاه هاي ممتد شهواني، توجهات ناخواسته ، چشـم چرانـي، تعقيـب ، ترساندن ، تنه زدن ، نيشگون گرفتن ، ايجاد حرکـات زننـده ، سـد مسـير، بـوق زدن اتومبيـل هـاي شخصي و اصرار به سوار شدن ، روشن و خاموش کردن چراغ و ايسـت و گريزهـاي افراطـي و معنادار در برابر خانم هاي منتظر تاکسي، ويراژ دادن و حرکات نمايشي موتور سـواران ، اسـتمناء علني، نشان دادن عورت ، لمس بدن ، نوازش کردن ، انگولک کردن و در آغوش گرفتن هسـتند که در وسايل نقليه عمومي (از قبيل مترو، اتوبوس و تاکسـي)، دانشـگاه ، محـل کـار، خيابـان يـا ديگر اماکن عمومي مشاهده شده اند (ميشوند) و موجبات آزار روحي يا جسمي افراد را فراهم ميکنند.
برخي از يافته هاي کليدي بررسـي عبارتند از ● ٤٤% پاسخ دهندگان اعلام کردنـد کـه شـاهد رويـداد مزاحمـت جنسـي در متـرو نيويورک بوده اند● ٩٦% شاهدان مزاحمت جنسي بنا به دلايلي همچون کم اهميت تلقي کردن حادثه ، دستپاچگي شاهد و عدم دستگيري مزاحم ، جهت درخواست کمـک بـا مقامـات تمـاس نگرفته اند ● مزاحمت جنسي نه تنها واقعيت مترو نيويورک است که امري پـيش پـا افتـاده نيـز 1 Gujranwala محسوب ميشود.
- نظر پاسخ گويان زن و مرد (٤٠٠ نفر) نسبت به معمول ترين شيوه ايجاد مزاحمت خيابـاني يا به بيان بهتر آن چه پاسـخ گويـان شـاهد آن بـوده انـد و بـا عنـوان «مـوارد مزاحمـت خيابـاني مشاهده شده » آمده ، به شرح زير است : رديف ١ (رفتاري ضعيف )- بيش ترين مورد را بوق زدن اتومبيل هـاي شخصـي و اصـرار بـه سوار شدن (٩٣.