چکیده:
در شرایط پیچیده و به حقیقت متغیر جهان امروز هیچ سازمانی قادر به ادامه حیات نخواهد بود، مگر آنکه با توجه به نقاط قوت و ضعف محیط داخلی و منابع و ظرفیتهای سازمانی خود از فرصتها و تهدیدهای محیط خارجی بالاترین بهرهوری را کسب کند. یکی از ابزارهای توانمندسازی کارکنان هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است و این فرایند به کمک دانش صورت میگیرد. در این بررسی که با هدف سنجش و تحلیل مولفههای مدیریت دانش با تاکید بر تسهیم دانش در میان کارکنان نیروی انتظامی شهرستان اصفهان به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همه کارکنان نیروی انتظامی شهرستان اصفهان است که از میان آنها 105 نفر به صورت سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب و بررسی بر روی آنها انجام شده است. این پژوهش در دوسطح اعتباریابی و توصیف تحلیلی انجام شده است. در بعد اعتباریابی برای برآورد روایی سازه مقیاس مدیریت دانش از تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول به کمک نرمافزار اموس گرافیک استفاده شد. مقدار ضرایب همبستگی بین متغیرهای پنهان پژوهش به صورت استاندارد محاسبه شده و بیشترین ضریب همبستگی بین تسهیم دانش و بکارگیری دانش به میزان 92/0 مشاهده شد و بعد از آن مقدار 88/0 برای تسهیم دانش و ذخیره سازی دانش است. همچنین کمترین همبستگی بین دو متغیر خلق دانش و ذخیرهسازی دانش به مقدار 56/0 محاسبه شده است. در بعد توصیف مولفهها نیز شاهد حد متوسطی از مدیریت دانش در سازمان هستیم.
خلاصه ماشینی:
پـرز مـديريت دانـش را گـردآوري دانـش ، قابليت هاي عقلاني و تجربيات افراد يک سازمان و ايجاد قابليت بازيابي براي آنها بـه عنـوان يـک سرمايه سازماني تعريف کرده و نيومن نيـز بـر ايـن بـاور بـود کـه مـديريت دانـش مجموعـه اي از پديده هايي است که پديدآوري، اشاعه و بکارگيري دانـش ذهنـي و عينـي در يـک سـازمان را در بر ميگيرد (دهقان نجم ، ١٣٨٨: ٤٩).
خلق دانش (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار شماره ١- مدل عاملي تأييدي مرتبه اول براي اندازه گيري مقياس خلق دانش (F٦) با خروجي استاندارد در اين مـدل مقـدار ضـرايب بـه صـورت اسـتاندارد محاسـبه شـده اسـت .
متغيـر (s١)" ميـزان يـادگيري از اشـتباهات در بـين کارکنـان " بـا ضريب ٠/٤٥ داراي همبستگي کمتري با نمرات خلق دانش اسـت و بـر ايـن اسـاس وزن کمتـري در محاسبات مربوط به اين متغير پنهان داشته است .
در ميـان متغيرهـاي مشاهده شده بيروني مدل که به عبارتي، گويه هاي توصيفي از ويژگـيهـاي افـراد کـه s١٤ تـا s١٨ را شامل ميشوند، مـي تـوان گفـت ايـن پـارامتر نـوعي وزن رگرسـيوني اسـت کـه در واقـع نشـان دهنده کواريانس يا ضريب همبستگي هر متغيـر مشـاهده شـده بـا متغيـر پنهـان بکـارگيري دانـش است .
در ميـان متغيرهـاي مشاهده شده بيروني مدل که به عبارتي، گويه هاي توصيفي از ويژگـيهـاي افـراد کـه s١٩ تـا s٢٥ را شامل ميشوند، مـي تـوان گفـت ايـن پـارامتر نـوعي وزن رگرسـيوني اسـت کـه در واقـع نشـان دهنده کواريانس يا ضريب همبستگي هر متغير مشاهده شده با متغيـر پنهـان ذخيـره سـازي دانـش است .
and Takeuchi, H, 1995, The Knowledge creating Company: How Japanese Companies create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press.