چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونه پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برون گرایی، انعطاف پذیری، سازگاری و وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطه معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطاف پذیری، وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می توانند انگیزش درونی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه شناسی بیشتر بود. ابعاد برون گرایی، سازگاری و وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطه معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب می توانند انگیزش بیرونی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه شناسی بیشتر بود. ابعاد انعطاف پذیری، سازگاری و وظیفه شناسی رابطه معنادار و معکوس بابی انگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطاف پذیری و وظیفه شناسی به صورت مناسب می توانند بی انگیزگی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه شناسی بیشتر بود
The present research sought to examine the relationship between personality traits, parental involvement in their children's education, and students’ academic motivation. The statistical population of the study comprised all high school students in Abarkooh in academic year 2014-2015. A sample of 250 students (149 girls and 101 boys) was drawn using multi-stage cluster sampling method. The instruments included Academic Motivation Scale (AMS, Vallerand et al., 1992(, Neo-Five Factor Personality Inventory )NEO-FFI(, and Parental Involvement Scale (Sanaee, 1996(. The results demonstrated that extraversion, openness, agreeableness, conscientiousness and parental involvement had significant, direct relationships with intrinsic motivation; however, openness, conscientiousness, and parental involvement could strongly predict intrinsic motivation. Furthermore, extraversion, agreeableness, conscientiousness and parental involvement had significant, direct relationships with extrinsic motivation; however, only conscientiousness and parental involvement could strongly predict extrinsic motivation. Moreover, openness, agreeableness, and conscientiousness had significant, negative relationships with amotivation; however, only openness and conscientiousness could strongly predict amotivation. It is worth mentioning that conscientiousness could account for the variation in intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation the most.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برون گرایی، انعطاف پذیری، سازگاری و وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطاف پذیری، وظیفه شناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش درونی را پیش بینی کنند که سهم وظیفه شناسی بیشتر بود.
Feyter, Caers, Vigna & Berings 5.
بررسی سؤال اول پژوهش کدام یک از ویژگیهای شخصیتی (روان نژندی، برون گرایی، انعطاف پذیری، سازگاری و وظیفه شناسی) پیش بینی کنندة ابعاد انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی) است ؟ در پاسخ به سؤال اول پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوة گام به گام استفاده شده که نتایج آن در جدول شماره ٤ آمده است .
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام میان متغیرهای ابعاد شخصیت (متغیرهای پیش بین ) و ابعاد انگیزش تحصیلی (متغیر ملاک ) (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول شماره ٤، در اولین گام ، وظیفه شناسی به تنهایی با بتای ٠/٢٦ توانست ٧ درصد از واریانس انگیزش درونی را تبیین کند و در گام دوم ، پس از وارد شدن متغیر انعطاف پذیری مقدار تبیین به ٩/٨ درصد افزایش یافت که در اینجا سهم انعطاف پذیری تبیین ٢/٨ درصد از واریانس انگیزش درونی است .
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش ، تعیین رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با ابعاد انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی) در دانش آموزان دختر و پسر دورة دوم متوسطه بود.