چکیده:
می¬توان گفت انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق فرهنگ آن سازمان امکان پذیر می¬باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و ضرورت وجود نوآوری در سازمان¬ها و تاثیر فرهنگ سازمانی بر این نوآوری، رابطة بین فرهنگ حاکم بر سازمان¬ها و نوآوری در سازمان را مورد بررسی قرار داده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است که در آن فرهنگ سازمانی و ابعاد آن متغیرهای مستقل و نوآوری سازمانی متغیر وابسته است. حجم نمونه شامل 112 نفر از پرسنل مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها و از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. به این منظور اطلاعات کسب شده توسط نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل گردید. در نهایت پس از تحلیل داده¬های گردآوری شده این نتیجه حاصل شده که فرهنگ سازمانی، بر رویکرد سازمان نسبت به مقوله¬ی نوآوری تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و ضرورت وجود نوآوری در سازمان ها و تأثیر فرهنگ سازمانی بر این نوآوری، رابطۀ بین فرهنگ حاکم بر سازمان ها و نوآوری در سازمان را مورد بررسی قرار داده است .
به همین دلیل در چند دهه ی اخیر، توجه ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است ؛ چراکه سازمان ها از این طریق میتوانند شاخص های مزیت رقابتی خود را از جمله نوآوری سازمانی بهبود و توسعه دهند (هویدا و همکاران ، ١٣٩٤).
فرضیه های فرعی بعد رهبری فرهنگ سازمانی تأثیر مستقیم (مثبت ) بر نوآوری در سازمان دارد.
روش شناسی پژوهش در تحقیق حاضر در نظر است تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری در سازمان مورد بررسی قرار گیرد.
Dependent Variable: Innovation پس از تحلیل داده ها مشخص گردید که تمامی سؤالات مطرح شده در حوزه فرهنگ سازمانی بر نوآوری تأثیرگذارند.
با انجام تحلیل های آماری، فرضیه تحقیق تائید گردید؛ به عبارت دیگر پس از تحلیل داده ها مشخص گردید که تمامی مولفه های مطرح شده در حوزه ایده سازی بر نوآوری تأثیرگذارند.
با انجام تحلیل های آماری، فرضیه تحقیق تائید گردید؛ به عبارت دیگر پس از تحلیل داده ها مشخص گردید که تمامی مولفه های مطرح شده در حوزه اعتماد به کارکنان بر نوآوری تأثیرگذارند.
13 با انجام تحلیل های آماری، فرضیه تحقیق تائید گردید؛ به عبارت دیگر پس از تحلیل داده ها مشخص گردید که فرهنگ سازمانی بر نوآوری تأثیرگذار است .