چکیده:
هدف این پژوهش، تدوین فرایند یکپارچه مستندسازی تجربه برای اجرای مستندسازی تجربه در سازمان است. روش این پژوهش کیفی، و نوعی از فرامطالعه به نام فراترکیب است. در این پژوهش، پس از طراحی پرسشهای پژوهش، جستجوی نظاممند پژوهشها بر اساس کلیدواژههای مرتبط از شش پایگاه داده داخلی (از ابتدا تا پایان فروردین 1395) و یازده پایگاه داده خارجی (از ابتدا تا پایان آوریل 2017) صورت گرفت و به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 28 پژوهش انتخاب شدند. با بررسی پژوهشهای اشارهشده، سه گام یعنی ساخت، اجرا، و توسعه شناسایی گردید که هر گام دارای مراحلی است. بهاینترتیب که گام ساخت، شامل دو مرحله یعنی تشکیل تیم مستندسازی تجربه و آمادهسازی و آموزش تیم است. گام اجرا شامل سه مرحله یعنی اکتساب تجربه، ویرایش تجربه، و نگهداری تجربه است، و گام توسعه شامل دو مرحله یعنی انتشار تجربه و تداوم مستندسازی در سازمان است. بر اساس گامها و مراحل یادشده، فرایند یکپارچه مستندسازی تجربه تدوین شده، و پایایی و اعتبار آن تایید گردید. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی مدیران در اجرای مستندسازی تجربه در سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در مدیریت تجربه فعالیتهایی مانند جمعآوری (گردآوری تجربه از منابع موجود)، الگوسازی (یافتن روش مناسب جهت ارائه تجربه مورد استفاده مجدد و شکلدهی به آن در صورت نیاز)، ذخیرهسازی (ذخیره تجربههای جمعآوری شده)، استفاده مجدد (استفاده از تجربه پیشین جهت حل مسئله جدید)، ارزیابی (ارزیابی تجربه در هنگام استفاده مجدد از نظر مناسببودن تجربه انتخابی، صحت و دقت تجربه بازیابیشده و الخ) و نگهداری (بهروزرسانی تجربه) مورد توجه قرار میگیرد (Bergmann, 2002).
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1: فرایند انتخاب پژوهشهای نهایی در تدوین فرایند یکپارچه مستندسازی تجربه مرحله چهارم: استخراج نتایج پژوهشگر از روش بازبینیهای مکرر و با استفاده از روش تحلیل محتوا تعداد 28 پژوهش منتخب را بررسی و اطلاعات مورد نظر آنها را بهصورت کد استخراج نمود که نتایج آن در بخش یافتهها در جدول (2) ارائه شده است.
برای مثال، در مورد افراد صاحب تجربه، برخورداری از مهارتهای ارتباطی مانند قدرت بیان، جهت ارائه تجربه خود (قابلفهم صحبتکردن) و مهارت نوشتاری (روشن و دقیق نوشتن تجربهها در صورت نیاز)، برخی ویژگیهای شخصیتی (مانند انعطافپذیری و وظیفهشناسی) و برخی ویژگیهای اخلاقی (مانند داشتن تعهد شغلی، دادن اطلاعات خود بهآسانی) ازجمله ویژگیهای مهم هستند.
توسعه مستندسازی تجربه اگر در سازمان هر یک از کارمندان نیاز پیدا کنند تا از تجربههای ذخیرهشده استفاده کنند، در اینصورت مدیریت سازمان موظف است تا با انجام برنامهریزی صحیح، زمینه بکارگیری تجربهها را برای کارمندان مهیا سازد و این کار در دو مرحله به شرح زیر انجام خواهد شد: 6.
برای مثال بر اساس شکل (2)، مراحلی مانند ثبت تجربه در قالب تجربه داستانی، ارزیابی مخاطب تجربه پیشین و پس از ارائه تجربه، استفاده عملیاتی از تجربه و ایجاد چشمانداز جدید ازجمله مواردی هستند که در پژوهشهای پیشین مورد توجه قرار نگرفته است.