خلاصه ماشینی:
"گروهی از صاحبنظران را عقیده براین است که چگونگی رشد ارتباطی به محیط ندارد بلکه تنها بسته به قوای فطری است و این قوا حتی اگر کمترین فرصتی برای ابراز وجود نداشته باشند به کیفیت رشد خود ادامه خواهند (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقش وراثت و محیط در چگونگی رشد داد.
2-اگر کودکی دارای استعدادی فطری نباشد و یا به مرحله پرورش لازم نرسیده باشد یاد دادن برخی از دانستنیها به وی غیرممکن است.
هر استعدادی در مرحله خاصی از رشد در کودک بروز میکند باید این استعداد را به موقع شناخت تا فرصت پرورش و تمرین از دست نرود.
گروهی دیگر در مقابل نظریات این عده قد علم کردهاند که- اصولی که عنوان شده ممکن است در بعضی موارد صادق باشد اما در مورد تمامی استعدادها،علائق و توانائیهای ذهنی حالتی ثابت و صادق ندارند.
این گروه نیز برای خود به مواردی اشاره کردهاند: 1-هر کودکی برای بروز استعدادهای فطری خود نیازمند (به تصویر صفحه مراجعه شود) محیط خاصی است."