چکیده:
این مقاله با هدف آسیب شناسی فرهنگ در آموزش عالی با تحلیل مطالعات در داخل کشور انجام شده است. این پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقاله¬های تدوین شده در خصوص فرهنگ دانشگاهی بود بدین منظورکلیدواژه¬های آسیب شناسی فرهنگ، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی در پایگاه¬های نورمکس و تحقیقات علوم انسانی و مرورگر گوگل جستجو شد و از بین آنها 8 مقاله که با موضوع پژوهش مرتبط بود شناسایی گردید و به عنوان نمونه انتخاب گردید. مقاله¬ها مطالعه و تحلیل محتوا شد مقوله¬ها و گزاره های بدست آمده به عنوان آسیب¬های فرهنگ دانشگاهی شناسایی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آسیب های مربوط به چالش¬های مدیریت دانشگاه؛ علمی و نظریه پردازی؛ نظارت و ارزیابی؛ مشارکت نخبگان؛ تعدد کانون¬های قدرت و تصمیم¬گیری؛ عدم آزادی آکادمیک؛ مدیریت سیاسی و رابطه¬ای؛ سیاستگذاری غیراصولی در آموزش عالی؛ افول هنجارهای اخلاقی در جامعه؛ کاهش پایبندی به هنجارهای علمی، منفعت طلبی، بداخلاقی و بی¬هنجاری علمی؛ تعامل ضعیف دانشجویان با یکدیگر،اساتید و با دانشگاه؛ فقدان مهارت¬های کارگروهی و فردگرایی؛ احساس هویت رشته¬ای پایین و... بوده است. از نتایج این تحقیق می¬توان برای سیاستگذاری آموزش عالی در زمینه برطرف کردن آسیب¬های فرهنگ دانشگاهی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش کلیه مقاله های تدوین شده در خصوص فرهنگ دانشگاهی بود بدین منظورکلیدواژه های آسیب شناسی فرهنگ ، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی در پایگاه های نورمکس و تحقیقات علوم انسانی و مرورگر گوگل جستجو شد و از بین آنها ٨ مقاله که با موضوع پژوهش مرتبط بود شناسایی گردید و به عنوان نمونه انتخاب گردید.
نتایج بدست آمده نشان داد که آسیب های مربوط به چالش های مدیریت دانشگاه ؛ علمی و نظریه پردازی؛ نظارت و ارزیابی؛ مشارکت نخبگان ؛ تعدد کانون های قدرت و تصمیم گیری؛ عدم آزادی آکادمیک ؛ مدیریت سیاسی و رابطه ای؛ سیاستگذاری غیراصولی در آموزش عالی؛ افول هنجارهای اخلاقی در جامعه ؛ کاهش پایبندی به هنجارهای علمی، منفعت طلبی، بداخلاقی و بیهنجاری علمی؛ تعامل ضعیف دانشجویان با یکدیگر،اساتید و با دانشگاه ؛ فقدان مهارت های کارگروهی و فردگرایی؛ احساس هویت رشته ای پایین و...
مقدمه آنچه در نگاهی گذرا به عرصۀ فرهنگ در سطوح مختلف و حوزه های گوناگون وجود دارد، نشان دهنده این است که فرهنگ به عنوان زیربنای جامعه انسانی بر پایه مفروضات و اصول اساسی شکل میگیرد؛ و بر روی آنها ارزشهای فردی و اجتماعی شکل میگیرد که در نهایت این ارزش ها به هنجار اجتماعی تبدیل شده و در قالب رفتار فردی و جمعی تبلور عینی مییابد.
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 19, 31-57 (in Persian).
The results of this research can be used for higher education policy based on the eliminating academic culture damages.
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
Student of Educational Management, Islamic Azad University, Bojnourd Branch, Bojnourd, Iran .