چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی دنیسون برعملکرد سازمانی با میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی انجام می گیرد. بدین منظور، از مولفه های فرهنگ سازمانی دنیسون بهره برده می شود و این مولفه ها شامل (انطباق پذیری، سازگاری، درگیری و رسالت) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از شاخه میدانی می¬باشد. جامعه آماری در این پژوهش، کارمندان بانک صادرات مشهد به تعداد 1200 نفر می باشد. که با روش نمونه-گیری تصادفی ساده، 290 نفر، به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین، در این تحقیق از پرسشنامه برای ابزار جمع¬آوری داده¬ ها، استفاده شده است، که صحت و سقم آن، به تایید برخی از خبرگان و متخصصین در حیطه مدیریت رسید. سپس بعد ازتایید روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آن، با استفاده از آزمون کرونباخ (79/0) تایید گردید. برای آزمون فرضیات نیز، از روش معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ¬ها حاکی از آن است که، فرهنگ سازمانی و ابعاد آن(انطباق پذیری، سازگاری، درگیری و رسالت) بر رفتار شهروندی سازمانی بانک صادرات مشهد تاثیر مثبت و معناداری دارد. رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی بانک صادرات مشهد تاثیر مثبت و معناداری دارد. فرهنگ سازمانی به واسطه رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی بانک صادرات مشهد تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
5 Allard 6 Purnama 7 Oplatka 8 Banks 9 Denison بسیاری از تحقیقاتی که در زمینه فرهنگ سازمانی انجام شده است ، نشان می دهد که شناخت فرهنگ سازمانی به عنوان یک ضرورت مهم ، در اولویت فعالیت های مدیران سازمان ها قرار دارد، چون با شناخت درست و دقیق این فرهنگ و آشنایی با ویژگی های آن ، مدیریت می تواند برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت خود را سامان داده و خود را برای رویارویی با بازار سرشار از تحول ورقابت آماده نماید.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه های تحقیق با توجه به توضیحات ارائه شده و بیان روابط بین متغیرهای تحقیق ، می توان فرضیه های زیر را بیان نمود: فرضیه اصلی اول : فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بانک صادرات مشهد تأثیر دارد.
در نتیجه ، با اطمینان ٩٥ درصد می توان گفت انطباق پذیری بر رفتار شهروندی سازمانی بانک صادرات مشهد تأثیر معنی دار مثبتی دارد و در نتیجه ، فرضیه فرعی اول پژوهش پذیرفته می شود.
در نتیجه ، با اطمینان ٩٥ درصد می توان گفت سازگاری بر رفتار شهروندی سازمانی بانک صادرات مشهد تأثیر معنی دار مثبتی دارد بنابراین فرضیه فرعی دوم تأیید می شود.
در نتیجه ، با اطمینان ٩٥ درصد می توان گفت فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بانک صادرات مشهد تأثیر معنی دار مثبتی دارد و در نتیجه ، فرضیه اصلی اول پژوهش پذیرفته می شود.
ضریب مسیر و آماره T برای فرضیه اصلی ١ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اصلی دوم : رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی بانک صادرات مشهد تأثیر دارد.