چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر حضور تماشاگران در مسابقات ورزش چوگان در ایران است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات تحقیقی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه تماشاگران مسابقات چوگان (280 نفر) در سال 1394 تشکیل دادهاند. در این مطالعه به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ (84/05) استفاده شد. روش آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تیتک نمونهای و آزمون فریدمن) با استفاده از نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج پژوهش به دو بخش کیفیت خدمات و عوامل موثر در جذب تماشاگر تقسیم شد. کیفیت خدمات به سه بخش عوامل جذابیت و کیفیت خدمات و رسانه تقسیم شد. در هر کدام به ترتیب نتایج مسابقات، وجود پارکینگ و صداوسیما بیشترین تاثیر را داشتند. عوامل موثر در جذب تماشاگر به دو قسمت محرکهای درونی و بیرونی تقسیم گردید که به ترتیب مهیج بودن، دسترسی آسان و فضای مجازی بیشترین تاثیر را داشتند. باتوجه به نتایج حاصله باید به ابعاد تاثیرگذار توجه بیشتری نمود و عواملی که طبق نتایج تاثیر کم رنگتری داشتند نظیر برنامههای جانبی، دسترسی آسان به محل برگزاری، میزان پوشش خبری نشریات را تقویت کرد که باعث ایجاد انگیزه و جذب هر چه بیشتر تماشاگران شوند.
خلاصه ماشینی:
روش تحقيق هدف از اين پژوهش شناسايي عوامل موثر بر حضور تماشاگران در مسابقات ورزش چوگان در ايران است .
87 جدول شماره (١) جمعيت شناسي تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) اينترنت ، سايت 5/4 15 7 9 4 6 هاي خبري از طريق دوستان و آشنايان ٦٨ ٤٥ ٧٠ ٥٤/٣ ١٣٨ ٤٩/٣ از طريق 20/4 57 19/4 25 21/2 32 همکاران ساير ١٦ ١٠/٦ ٧ ٥/٤ ٢٣ ٨/٢ کمتر از 27/5 77 33/3 43 22/5 34 700,000 ٧٠٠,٠٠٠ تا 27/9 78 30/2 39 25/8 39 1,200,000 ١,٢٠٠,٠٠٠ تا 21/1 59 17/8 23 23/8 36 1,700,000 ١,٧٠٠,٠٠٠تا 9/3 26 6/2 8 11/9 18 2,500,000 ٢,٥٠٠,٠٠٠ تا 7/1 20 7 9 7/3 11 3,500,000 بيش از 7/1 20 5/5 7 8/6 13 3,500,000 اجبار کار و 12/1 34 9/3 12 14/6 22 فعاليت شغلي تعصب و علاقمندي به ٣٢ ٢١/٢ ٢٤ ١٨/٦ ٥٦ ٢٠ چوگان انجام امور 8/2 23 7 9 9/3 14 خيرخواهانه منفعت مالي - - ٢ ١/٦ ٢ ٠/٧ طرفداري از تيم 12/5 35 14 18 11/3 17 مورد علاقه لذت بردن از 26/4 74 27/1 35 25/8 39 مسابقه مهيج پيشينه تاريخي ٢٧ ١٧/٩ ٢٩ ٢٢/٥ ٥٦ ٢٠ 89 ورزش چوگان جمع کل ١٥١ ١٠٠ ١٢٩ ١٠٠ ٢٨٠ ١٠٠ مأخذ: يافته هاي تحقيق تحليل توصيفي داده ها به منظور شناسايي عوامل حضور تماشاگران براي تماشاي مسابقات چوگان در ايران ، سوالاتي در پرسشنامه طراحي شده که نظر مخاطبين نسبت به آن بر اساس طيف ليکرت از خيلي کم تا خيلي زياد (٥ طيفي) اخذ شده است .