چکیده:
معنویت، شرایط زیستی انسان را در زمانها و مکانهای مختلف در یک نظام فرامعرفتی اعتبار بخشیده است. هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای معنویت در سازمان آموزشوپرورش است. تحقیق ازنظر نوع، اکتشافی و ازنظر روش، کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 7 نفر از خبرگان، 20 نفر از کارشناسان ارشد و 240 نفر از کارشناسان آموزشوپرورش قزوین بودند. برای شناسایی شاخصها از مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و کارشناسان ارشد استفاده شد. اطلاعات بهدستآمده از مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) شدند. درنهایت، 53 شاخص بهدستآمده در هفت مؤلفه و سه بعد دستهبندی شد. براساس پژوهش میلیمن و همکاران (2003)، سه سطح فردی، گروهی و سازمانی و براساس بیانات مقام معظم رهبری بهنقل از علوی و اسماعیلی (1397) مؤلفههای اقامه حق، دینداری، اخلاص عمل، ولایتمداری، بصیرت، فرهنگ شهادت، سادهزیستی و عدالتمحوری برای معنویت درنظر گرفته شدند. سپس برای روایی سنجی الگوی بهدستآمده پرسشنامهای تنظیم و بین کارشناسان توزیع شد و با استفاده از فن تحلیل عاملی تأییدی، روایی مدل و کلیه شاخصها مورد تأیید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
مدل معنویت سازمانی از دیدگاه اسلام در سازمان آموزش وپرورش براساس بیانات مقام (مد ظله العالی ) معظم رهبری سلیم ثنایی* سارا خلجی ** دریافت مقاله : ٩٧/٠٨/١٣ پذیرش نهایی: ٩٨/٠٢/٠٨ چکیده معنویت ، شرایط زیستی انسان را در زمان ها و مکان های مختلف در یک نظام فرامعرفتی اعتبار بخشیده است .
براساس پژوهش میلیمن و همکاران (٢٠٠٣)، سه سطح فردی ، گروهی و سازمانی و براساس بیانات مقام معظم رهبری به نقل از علوی و اسماعیلی (١٣٩٧) مؤلفه های اقامه حق ، دینداری ، اخلاص عمل ، ولایت مداری ، بصیرت ، فرهنگ شهادت ، ساده زیستی و عدالت محوری برای معنویت درنظر گرفته شدند.
کدهای اولیه مصاحبه با خبرگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از انجام کدگذاری باز در مصاحبه ها، درادامه به کدگذاری محوری پرداخته و محقق داده های مستخرج از مصاحبه ها را پس از شناسایی و حذف همپوشان ها درقالب موضوعات فرعی که براساس مؤلفه های معنویت از دیدگاه مقام معظم رهبری باتوجه به بیانات و پژوهش علوی و اسماعیلی (١٣٩٧) به دست آمده بود، دسته بندی کرد.
دسته بندی عوامل درقالب موضوعات فرعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از انجام کدگذاری محوری نوبت به کدگذاری گزینشی در موضوعات فرعی میرسد، بدین معنا که این موضوعات در عناوین اصلی برگرفته از دسته بندی معنویت در پژوهش های میلیمن و همکاران (٢٠٠٣)، نصراصفهانی و همکاران (١٣٩٦) و پرناماسری و امالیا (٢٠١٥) دسته بندی میشود.