چکیده:
امروزه با گسترش فضای مجازی و فناوری اینترنت، بیشتر امور بشر از این طریق صورت گرفته و حتی بخشی از امور خیریه افراد نیز ازطریق فضای مجازی انجام میشود. دراینراستا، هدف این پژوهش، بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر اقدام به بخشش و انفاق ازطریق اینترنت در ایران است. نمونه موردمطالعه، مشتریان بانک سامان و بانک شهر استان اصفهان میباشند که ازطریق نمونهگیری خوشهای ساده، تعداد 250 نفر انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه استانداردی بود که برای هر بخش آن از تحقیقات پیشین استفاده شد. برای بررسی پایایی، از پایایی ترکیبی سازهها استفاده شد که بیشتر از 85 درصد بود. آلفای کرونباخ آن 88 درصد است و برای روایی آن، از روش بررسی روایی همگرا استفاده شده است که مقدار AVE متغیرها بالای 77درصد بود. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم عوامل تأثیرگذاری همچون: سازگاری، مزیت نسبی و تسهیلات، بر بخشش اینترنتی است و عوامل اجتماعی و پیچیدگی، تأثیری معکوس با بخشش اینترنتی دارد. همچنین تأثیر بخشش اینترنتی بر رضایتمندی مذهبی، بهصورت مستقیم و مثبت است و دارای بیشترین تأثیر بهمیزان بتای 62درصد میباشد.
خلاصه ماشینی:
نشریه علمی شاپا چاپی : ٦٩٨٠ ـ ٢٢٥١ «مدیریت اسلامی » شاپا الکترونیکی : ٥٢٣٤ ـ ٢٦٤٥ (بهار ١٣٩٨، سال ٢٧، شماره ١: صص : ١٦٧-١٤١) بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر اقدام به بخشش ازطریق فناوری نوین (اینترنت ) در ایران محمد حکاک * امیرهوشنگ نظرپوری ** بهروز موسیزاده *** دریافت مقاله : ٩٧/٠٣/١٠ پذیرش نهایی: ٩٧/١٠/١٦ چکیده امروزه با گسترش فضای مجازی و فناوری اینترنت ، بیشتر امور بشر از این طریق صورت گرفته و حتی بخشی از امور خیریه افراد نیز ازطریق فضای مجازی انجام میشود.
اگرچه اینترنت در عصر حاضر، بانی ارتقای آگاهی عمومی جامعه شده است ، اما در این پژوهش به معرفی نوعی خدمت اینترنتی که به عنوان ابزاری در دست افراد درجهت توسعه رفتار اجتماعی آنان ازطریق پرداخت های پولی برخط (آنلاین ) به صورت بخشش است ، پرداخته میشود.
باتوجه به گسترش حوزه بانکداری و توسعه بانک های خصوصی در ایران و همچنین رشد سازمان های مردم نهاد و خّیر در ایران ، نیاز بر این شد که پژوهشی در رابطه با اقدام به خیر و بخشش ازطریق اینترنت بانک و فضای مجازی انجام شود تا هم مبنایی برای پژوهش های بعدی باشد و هم پژوهشی برای بررسی عوامل تأثیرگذار بر این عمل انسان دوستانه و خداپسندانه صورت گیرد.
این بررسی قصد دارد نشان دهد که رفتار بخشندگی فرد بر احساس خرسندی وی را کـه بـا مـذهب در ارتباط و تأثیرگذار است ، بسنجد، بنابراین ، فرضیه هفت : رفتار بخشش اینترنتی دارای تأثیر قابل توجهی بر رضایت مذهبی است .