چکیده:
امروزه ترافیک به معنی عبور و مرور وسایل نقلیه و عابرین پیاده، به بحران و معضلی تبدیل شده است که همه ابعاد جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است. میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در دنیا و بطور اخص در ایران حاکی از آن است که مدیریت ایمنی ترافیک مبحث و معضلی ملی است و عزمی ملی را می طلبد. هدف تحقیق پیش رو، بررسی دقیق میزان تاثیرگذاری نهاد های مختلف حکومتی، در ایمنی ترافیک است؛ بگونه ای که سهم هر نهاد در هرم تصمیم گیری مشخص شود، تا با ارتباط بین سازمانی دقیق ، ایمنی ترافیک در سطح کلان تضمین شود. بنابرابن سازمان های تاثیرگذار در ایمنی ترافیک شناسایی و علاوه بر تبیین الگوی ارتباط بین سازمانی اعضای شورای هماهنگی ترافیک ، از طریق پرسشنامه ای که در اختیار ۱۲ تن از مسئولین عالی رتبه راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفت میزان و نحوه تاثیرگذاری ۲۰ نهادی که در ایمنی ترافیک تاثیرگذارند(علاوه بر اعضای فعلی شورا) مشخص، و با استفاده از روش دلفی به تعیین امتیاز و الگوی کمی نقش هر نهاد پرداخته شده است. در ادامه با تفکیک تاثیر گذاری هر نهاد در زمان های مختلف(نسبت به وقوع حادثه)رتبه و میزان تاثیرگذاری هر نهاد در زمان مربوطه مشخص و نمودار مربوطه ترسیم شده است. نتیجه نشان داد که از نظر بسیاری از کارشناسان عالی رتبه راهنمایی و رانندگی، بحث پیش گیری در حفظ ایمنی بسیار مهم و تمامی مسئولیت های ایمنی ترافیک صرفا متوجه پلیس راهنمایی و رانندگی نیست.
خلاصه ماشینی:
بنابرابن سازمان های تاثیرگذار در ایمنی ترافیک شناسایی و علاوه بر تبیین الگوی ارتباط بین سازمانی اعضای شورای هماهنگی ترافیک ، از طریق پرسشنامه ای که در اختیار ١٢ تن از مسئولین عالی رتبه راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفت میزان و نحوه تاثیرگذاری ٢٠ نهادی که در ایمنی ترافیک تاثیرگذارند(علاوه بر اعضای فعلی شورا) مشخص ، و با استفاده از روش دلفی به تعیین امتیاز و الگوی کمی نقش هر نهاد پرداخته شده است .
بر همین اساس تدوین یک الگوی مناسب و کاربردی برای ارتباطات بین سازمانی در حوزه اینمی ترافیک و مهم تر از آن تعیین میزان تاثیر و نقش سازمان های مختلف در ایمنی ترافیک دغدغه این پژوهش می باشد.
شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور: منظور از شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، سازمان های هفت گانه عضو شورای عالی هماهنگی ترافیک در تهران ، یعنی وزارت کشور و شهرداری؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ؛ وزارت مسکن و شهرسازی؛ وزارت راه و ترابری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی (یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی توسعه و سرمایه انسانی، که ما در این رساله از نام قدیم آن استفاده کرده ایم )، سازمان حفاظت محیط زیست ، راهنمایی و رانندگی ناجا و نیز خود شورا به عنوان هشتمین عضو است ، که با حکمی رسمی در کنار هم برای کاهش مشکلات ترافیک شهر تهران با همدیگر ارتباطات و همکاری دارند .