چکیده:
به دلیل پیچیدگی و گستردگی مسائل اجتماعی و عدم قطعیت های پیش رو، سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری با چالش های اساسی مواجه است که برای مواجهه با آنها، ابزارهای متعددی توسعه یافته است. یکی از این ابزارها، ر هنگاری است که ابتدا به عنوان یکی از ابزارهای برنام هریزی، در سطح بنگاهی و
سازمانی به ویژه در حوزه توسعه فناوری به کار گرفته شد اما پس از آن به دلیل ویژگی های ساختاری و فرآیندی آن که امکان توجه هم زمان به ابعاد و لایه های مختلف مسئله را در ساختاری زما نمند، مشارکتی و با نگاه به آینده فراهم م یکند در حوز ههای دیگر نیز گسترش یافت. ره نگاشت می تواند چالش های مربوط به
پیچیدگی، عدم قطعیت و ابهام موجود در راهبرد و نوآوری را نشان دهد و امروزه با تقویت ویژگی های کل نگری (توجه به مسائل اجتماعی و بسترهای اجتماعی-فنی نوآوری ها و سیاس تها)، آیندهنگری (استفاده از سناریوهای مختلف در مواجهه با آیند ههای مختلف) و تقویت مشارکت آگاهانه ذینفعان، به ابزار
توانمندی برای سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری تبدیل شده است. این مقاله، ضمن معرفی ره نگاشت شامل تاریخچه و مفاهیم، ساختار، فرآیندها، کارکردها و عوامل موفقیت و کاستی های آن به بیان رویکرد ر هنگاری برای طراحی و اجرای سیاست های علم، فناوری و نوآوری و ملزومات مرتبط پرداخته و
سپس شاخص های ارزیابی کارآمدی ره نگاشت های سیاستی ارائه شده است.
STI policies face many challenges in societies
including ambiguities and uncertainties
toward the future. To tackle with challenges,
many instruments are developed.
Roadmapping as one of these instruments
initially is used as a planning tool at the firm
level in technology development, but during
the last years, national science, technology
and innovation (STI) policy makers have
become aware of the potential roadmapping
offers for strategic technology and innovation
management and begun applying it in the
context of STI policy and priority setting in
this context especially. Recently, to meet the
need of STI policies, some of roadmap
features have been strengthened, including:
holistic (attention to social issues and the
social context of innovations and policies),
alternative futures (use of different scenarios
toward different perspectives), and
participation and active learning. In this way,
it has become a powerful instrument of STI
policy. This paper introduces the
roadmapping concept history, structure, and
processes, and designing and implementing
the STI policies, and finally, lists the STI's
performance indicators.