چکیده:
یکی از با اهمیتترین مباحث مورد بررسی در حقوق مدنی مبحث عقود و تمهدات است» زیرا همه افراد در روابط شخصی
و اجتماعی خود با آن سروکار دارنده در خریدوفروشها، تنظیم قراردادهاء معاملات و تعهدات که با یکدیگر دارنده با توجه
به خواستهها و نیازهاء شرط یا شروطی را ضمن عقد میآورند» پس از توافق نسبت به آن و انعقاد قرارداده مکلف و متعهد
به انجام آن میباشند. با توجه به اینکه تاکنون بررسی فقهی اقسام شرطء صورت نگرفتء لذا در این تحقیق بر انیم تا
اقسام شرط را از منظر فقه و حقوق موضوعه مورد بررسی قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
اقسام شـرط از لحـاظ فقـهی و حقـوقی فاطمه یعقوبی جویباری* 1 تاریخ دریافت: 15/02/98 تاریخ پذیرش: 20/03/98 چکـیده یکی از با اهمیتترین مباحث مورد بررسی در حقوق مدنی مبحث عقود و تعهدات است، زیرا همه افراد در روابط شخصی و اجتماعی خود با آن سروکار دارند، در خریدوفروشها، تنظیم قراردادها، معاملات و تعهدات که با یکدیگر دارند، با توجه به خواستهها و نیازها، شرط یا شروطی را ضمن عقد میآورند، پس از توافق نسبت به آن و انعقاد قرارداد، مکلف و متعهد به انجام آن میباشند.
(اصفهانی، 1418: 176) نظریه برگشت شرط صفت به شرط نتیجه: در بیان محقق اصفهانی گفته شد که: التزام به وصفی در کالا، غیرمعقول است؛ زیرا تحقق یا عدم تحقق وصف، ربطی به التزام و تعهد شخص ندارد و تابع اسباب وجودی خود میباشد، حالآنکه علیرغم این مطلب عقلایی، طرفین در قرارداد، شرط وصف را درج مینمایند و در حقیقت نظرشان به جعل خیار در فرض عدم وجود شرط است؛ به این معنا که آنچه ارادهی حقیقی طرفین به آن تعلق گرفته است، جعل خیار است؛ یعنی طرفین لحاظ میکنند که اگر فلان وصف در کالا نباشد، متعهد له خیار فسخ داشته باشد، از طرفی چون این نتیجه (حق خیار) به نفس اشتراط در عقد حاصل میشود، پس شرط صفت به شرط نتیجه بازمیگردد.
(ایروانی نجفی، 1384: 2/ 66) نظریه صحت شرط وصف: در برابر دو گروه قبلی، سید یزدی و امام خمینی و عدهای دیگر از علماء (موسوی خمینی،1418: 2/ 271) معتقدند که شرط وصف، بهعنوان یک نهاد حقوقی مستقل در مقابل «خیار تخلف وصف» صحیح بوده، اعتبار عرفی و عقلایی نیز دارد.