چکیده:
یافتن یک ایده و راه اندازی یک کسب وکار بر پایه آن را فرصت کارآفرینانه می گویند. در واقع فرصت، مرکز ثقل و پایه تمام فعالیت های کارآفرینی می باشد. فعالیت های کارآفرینی با فرصت شروع می شود. انجام پژوهش های مرتبط با تشخیص فرصت های کارآفرینی در رشته ها، جوامع و محورهای مختلف کسب وکار نیز موجب بازاریابی و جهت دهی به فعالیت های کارآفرینی می شود. در این پژوهش که به صورت مروری و با استفاده از منابع مکتوب کتابخانه ای و سایت های اینترنتی تهیه شده، مساله کارآفرینی، فرصت کارآفرینی، اشتغال و تشخیص فرصت های کارآفرینانه بررسی و راهکارهایی در پایان ارائه می شود
خلاصه ماشینی:
- Hanssen et al - de Bruin & Ferrante 4- تشخیص فرصتهای کارآفرینانه از نظر محققان کارآفرینی، شناسایی فرصت نقش بسیار اساسی در فعاتیتهای کارآفرینانه دارد (میرواحدی و همکاران، 1396: 54).
5- مبانی نظری نظر به این که تشخیص و استفاده از فرصت، اولین و مهمترین مرحله در کارآفرینی است، به همین دلیل تحقیقات بسیاری در رشتهها، جوامع و حوزههای مختلف برای استفاده از فرصتهای کارآفرینانه و راهاندازی کسبوکار انجام شده است.
دیانتی و همکاران (1397: 76) در مقالهای با موضوع تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتها بیان نمودند که با توجه به ضرورت و جایگاه شرکتهای دانشبنیان در افق 1404 و سند چشمانداز 20 سالهی کشور (به گونهای پیشبینی شده است که در سال 1404، باید پنجاه درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از محل اقتصاد دانشبنیان تولید شود) و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور میتوان با شناسایی عوامل اثرگذار بر کشف و تشخیص فرصتها در صنعتهای مختلف و تقویت خود کارآمدی آنان در میان کارآفرینان، بازارهای موجود را برای پرکردن خلأهای کاری موجود و رقابت در عرصه جهانی غنی کرد.
بر این اساس و با توجه به مطالعه انجام شده پیشنهاد میگردد: 1- معرفی فرصت کارآفرینانه به عنوان هستهی اولیه شروع یک فعالیت کارآفرینی در تمام موضوعات و رشتههای شغلی میتواند موجب ترغیب همگانی برای انجام فعالیتهای کارآفرینی شود و شروعی برای یافتن فرصتهای جدید گردد.
(1388)، «نقش دانش سابق کارآفرین بر تشخیص فرصت کارآفرینانه (با تکیه بر نقش دانشگاهها در ایجاد و توسعه این دانش)»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 44/ سال سیزدهم، شماره 4، صص: 56-25.