چکیده:
هدف پژوهش حاضر نقش رهبری حرفهای مدیران در توسعه شایستگی دانش آموزان با میانجیگری حرفهای شدن معلمان، اعتماد و همکاری بین معلمان مدارس شهرستان بابل میباشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان دورههای اول و دوم ابتدایی و متوسطه اول و دوم (3100 نفر) شهرستان بابل در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش (85 نفر مرد و 115 نفر زن) انتخاب شدند. همه معلمان نمونه پژوهش پرسشنامههای رهبری حرفهای مدیران، توسعه شایستگیهای دانشآموزان، حرفهای شدن معلمان، اعتماد و همکاری بین معلمان را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان داد که: بین توسعه شایستگی دانشآموزان با رهبری حرفهای مدیران، اعتماد و همکاری بین معلمان و حرفهای شدن معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رهبری حرفهای مدیران بر حرفهای شدن معلمان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین رهبری حرفهای مدیران با میانجیگری اعتماد و همکاری بین معلمان بر حرفهای شدن معلمان اثر غیرمستقیم و معناداری دارد. حرفهای شدن معلمان بر توسعه شایستگی دانشآموزان اثر مستقیم و معناداری ایفا میکند. رهبری حرفهای مدیران با میانجیگری اعتماد و همکاری بین معلمان و حرفهای شدن معلمان اثر غیرمستقیم و معناداری بر توسعه شایستگی دانشآموزان ایفا میکند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت نقش رهبری حرفهای مدیران در رشد حرفهای معلمان و بهتبع آن افزایش شایستگی دانشآموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
1 1- competence development از آن جايي که حرفه اي شدن معلمان عامل مهمي در توسعه شايستگي دانش آموزان ميباشد، مطابق ادعاي (٢٠١٠) Louis Leithwood, and Wahlstrom رهبري مؤثر از الزامات اصلي در ايجاد شرايط مدرسه اي است که باعث حرفه اي شدن معلمان ميشود.
the model of conceptual effect managers 'professional leadership on students' competency development with mediation teacher professional, trust and collaboration between teachers منبع :٢٠١٨ ,Zheng &Yin روش شناسي پژوهش با توجه به اين که پژوهش حاضر به بررسي پيش بيني توسعه شايستگي دانش آموزان بر اساس رهبري حرفه اي مديران با ميانجيگري اعتماد و همکاري بين معلمان و حرفه اي شدن معلمان در مدارس شهرستان بابل در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ ميپردازد، از نوع پژوهش هاي توصيفي ـ همبستگي ميباشد.
اثر مستقيم ، غيرمستقيم و کل رهبري حرفه اي مديران ، اعتماد، همکاري و حرفه اي شدن معلمان بر توسعه شايستگي دانش آموزان Table 2) Effect of direct, indirect and total professional leadership of managers, trust, cooperation and professionalization of teachers on student competence development اثر اثر مستقيم اثر غيرمستقيم اثر کل مسير Total Indirect Direct effect effect effect Path Effect رهبري حرفه اي مديران بر حرفه اي شدن معلمان *٠.
يافته ديگر پژوهش نشان دهنده اين است رهبري حرفه اي مديران با ميانجيگري اعتماد و حرفه اي شدن معلمان اثر غيرمستقيم بر توسعه شايستگي دانش آموزان دارد.
يافته ديگر پژوهش نشان دهنده اين است رهبري حرفه اي مديران با ميانجيگري همکاري و حرفه اي شدن معلمان اثر غيرمستقيم بر توسعه شايستگي دانش آموزان دارد.