چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی سازوکارهای شناسایی و انتخاب اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاههای جامع با تراز عملکرد منطقهای است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به همین منظور، تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی مطلع نسبت به جذب هیات علمی بهصورت هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انتخاب شده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبهشوندگان) و روش چند سویه نگری منابع دادهها و برای محاسبه پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کدگذار) استفاده گردید. پس از پیادهسازی محتوای مصاحبهها و تحلیل مقدماتی آنها، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و به منظور دستیابی به مقولههای اصلی کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه شانزده (16) سازوکار برای شناسایی و انتخاب اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاه ها جامع با تراز عملرد مطنقه ای شناسایی گردید که به اعتقاد خبرگان شناسایی و انتخاب اعضای هیات علمی متناسب با رسالت و اهداف دانشگاه و اختصاص زمان بیشتر به فرایند استعدادیابی و استعدادگزینی اعضای هیات علمی از بیشترین اهمیت برخوردار می باشند.
خلاصه ماشینی:
همچنين يکي ديگر از مصاحبه شوندگان در راستاي اهميت اين تناسب معتقد بود که "بخش مهمي از متقاضياني که ميخواهند عضو هيأت علمي بشن به خاطر تصويري (image) است که جامعه در مورد اعضاي هيأت علمي ايجاد کرده – براي مثال تا چند سال پيش همه فکر ميکردند که استاد دانشگاه حقوق چند ده ميليوني ميگره و مثلا فقط دو روز درس ميده و به خاطر همين خيلي از متقاضيها به خاطر مسائل مالي دوست داشتن و ميخواستند هيات علمي باشند، البته در حال حاضر شرايط يکم بهتر شده و اون تصويري که وجود داشت تقريبا بهتر شده ، به نظر من اگر بيايم با فلسفه شفاف سازي اين پوزيشن رو بيشتر باز کنيم و در موردش بيشتر اطلاع رساني کنيم صرفا استعدادها وارد دانشگاه ميشن يعني کسايي که عاشق اين شغل هستند و نوع نگاه شون مادي نيست ".
/ شکل ١: سازوکارهاي شناسايي و انتخاب اعضاي هيات علمي مستعد Figure 1: Identification and Selection Mechanisms of Talented Faculty Members در شکل بالا سازوکارهاي شناسايي شده براي استعداديابي و استعداگزيني اعضاي هيأت علمي در دانشگاه هاي جامع با تراز عملکرد منطقه اي در قالب نگاره به صورت خلاصه گزارش گرديده است .
Faculty recruitment and retention: A key for managing talent in higher education, International Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1 (2), 1-11.