چکیده:
منطقه کوهستانی فارس از قدیم الایام در صیانت دین زردشتی بسیار محافظه کار بود، و ارّجان که یکی از کوره های پنج گانه آن به شمار می رفت، نقش بسزایی را در این امر ایفا نموده است. علاوه بر آتشکده های مختلف، قلعه حصن الجص در ارّجان تا مدت ها بعد از نفوذ اسلام همچنان حافظ دین زردشتی در این منطقه بود. علاوه بر دین زردشتی جنگ های ساسانیان در بلاد مسیحی نشین زمینه کوچ بسیاری از مسیحیان را به بلاد ایران از جمله ارّجان فراهم نمود.
ریو اردشیر از توابع ارّجان بود، که شاپور ساسانی رومی ها را بعد از سال 256 م به این شهر تبعید نمود. در این شهر دو کلیسا برای مسیحیان یونانی و سوری ساخته شد، و بدین ترتیب ریو اردشیر مرکز مسیحیت فارس گردید و به اوج وسعت و تکامل خود رسید. امّا با فتح ارّجان به دست مسلمین کم کم این ادیان پیروان خود را از دست دادند، و زمینه ی گسترش دین اسلام در این کوره تاریخی فراهم گردید. در دوره اسلامی فرقه های مذهبی مثل معتزلیان، اهل حدیث، شیعه و غیره در این منطقه رسوخ نمودند و شاگردان بسیاری از اهل حدیث از این شهر برخاسته اند.
خلاصه ماشینی:
ir تاریخ دریافت : ٩٧/٤/٢ تاریخ پذیرش ٩٧/٩/٠٢ چکیده : منطقه کوهستانی فارس از قدیم الایام در صیانت دین زردشتی بسیار محافظه کار بود، و ارجان که یکی از کوره های پنج گانه آن به شمار می رفت ، نقش بسزایی را در این امر ایفا نموده است .
علاوه بر آتشکده های مختلف ، قلعه حصن الجص در ارجان تا مدت ها بعد از نفوذ اسلام همچنان حافظ دین زردشتی در این منطقه بود.
(ابن مسکویه ، ١٣٦٩: ج ١/ ١٥٧؛ ابن اثیر، ١٣٧١: ج ٤/ ٣١٩-٣٢٠؛ بیضاوی، ١٣٨٢: ٤٧؛ گردیزی، ١٣٦٣: ٨٢؛ ابن خلدون ، ١٣٦٣: ج ١/ ٢٠٢؛ دینوری، ١٣٨٣: ١٦٣؛ ابن قتیبه ، ١٩٩٢: ٦٦٣؛ ابن فقیه ، ١٣٤٩: ١٢) در برخی دیگر از منابع اشاره به ساخته شدن این شهر توسط شاپور پسر اردشیر ساسانی شده است .
Info ادیان با نفوذ در ارجان قبل از ورود اسلام به این منطقه : تاریخ ایران در اوایل دوره اسلامی یکی از مقاطع حساس تاریخ این مرز و بوم است .
(اصطخری، ١٣٧٣: ١٢٧) بنابراین با توجه به گفته های مورخان و جغرافیانویسان می توان به رسوخ ادیان و مذاهب اسلامی در این منطقه پس از فتح این نواحی توسط سپاه اسلام اشاره نمود، هرچند که نفوذ ادیانی مثل زردشتی تا قرن ها بعد ازفتح ارجان توسط مسلمانان از بین نرفت .
org) 104 یکی دیگر از آثار و شواهدی که حاکی از نفوذ اسلام در ارجان است ، وجود مساجد بزرگ و جامع در قرون نخستین اسلامی در این منطقه می باشد.