خلاصه ماشینی:
"نصار با موفقیت هر چه تمامتر نشان میدهد که ابن خلدون با تفسیر تحلیلی واقعگرائی،کار خود را محدود به یک،دو یا سه رشته از رشتههای علوم اجتماعی-با فرض تعریف«علوم پدیدههای اجتماعی» (دو ورژه،ص 71)-نساخته،با ژرفکاوی در رگ و ریشهء پدیدهها و تحولات،تقریبا همهء رشتههای علوم اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد.
از اینروست که عمدهء کار ابن خلدون در راستای ایجاد و بررسی جامعه شناسی(کاملتر بگوییم انواع جامعهشناسی که بعدها به عنوان تخصصهای معینی جایگاه خود را در علوم اجتماعی تثبیت کردند مانند:جامعهشناسی شهری،جامعهشناسی دینی،جامعهشناسی تاریخ،جامعهشناسی معرفت،جامعه شناسی سیاسی و الی آخر)،تاریخ علمی،علم سیاست و حتی جمعیتشناسی و بومشناسی و غیره شکل میگیرد.
جوهر فکر و کار ابن خلدون در شناخت روابط بین پدیدههای در ظاهر متفاوتی نشان داده میشود که بعدها هر کدام موضوع یا موضوعهای مورد بررسی رشتههای گونهگون علوم اجتماعی گردیدهاند.
ایجاد یک تئوری عمومی، عملا به معنی پدید آوردن آن سنتز عظیمی است که بر اساس آن انسان بتواند تمام شناختها را متحد سازد و با طرح برنامهای معنوی تدبیر را جانشین تقدیر در تاریخ بشریت نماید»(آشتیانی،ص 602،رفیعپور،صص 18- 51)یا اقتصاد سیاسی که به تبع موضوع مورد مطالعهء خود عهدهدار بررسی و یافتن رابطهها و پیوندهای موجود بین پدیدههای گونهگون اجتماعی است(داب،ژید،ص 001، داویدار:ص 03،اوروم،صص 2-1،با تومور صص 4- 3).
بین شارحان خارجی،نویسندهء فلسفهء تاریخ ابن خلدون تصویر تقریبا کاملی از کلیت اندیشهء ابن خلدون ارائه میدهد(مهدی)بین شارحان ایرانی نیز صاحبنظری که به چنین مقامی نزدیک میشود نویسندهء جامعهشناسی جامعهشناسی است که طی آن به جوهر علمی مقدمه توجه کرده و به بزرگنمایی آن میپردازد:«..."