چکیده:
بررسی رابطه بین مصرف فرهنگی و سلامت اجتماعی (مطالعه موردی: شهروندان تهرانی 15-65 ساله) چکیده: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه مصرف فرهنگی با سلامت اجتماعی صورت گرفت. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر از شهروندان 65-15 تهرانی به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی ابزار پژوهش از روایی صوری و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد؛ بین مطالعه روزانه با سلامت اجتماعی پاسخگویان رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (sig=0/000 , r=0/729). بین فراغت هنری با سلامت اجتماعی پاسخگویان رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (sig=0/000 , r=0/779). بین مصرف رسانهای با سلامت اجتماعی پاسخگویان رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (sig=0/000 , r=0/729). در نهایت، بین مصرف فرهنگی با سلامت اجتماعی پاسخگویان رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (sig=0/010 , r=0/639).
خلاصه ماشینی:
اما باید دقت نمود؛ داشتن رفتار و تفکرات مثبت نسبت به جامعه و یا ارزیابی فرد از عملکردش در برابر اجتماع بیش از همه وابسته به میزان آگاهی فردی و اجتماعی از نقش ، توانمندیها و تأثیرات خود در جامعه است ، و زمینه های ارزیابی که نهفته در آگاهی و اطلاعات و تجربیات فردی است میتواند متأثر از مصرف فرهنگی باشد (٢٠٠٢ ,preker &Dror ).
مصرف فرهنگی که فعالیتی اجتماعی و کرداری روزمره است و فرهنگ به واسطه شاخص های آن از قبیل مطالعه و مصرف مطالب چاپ شده و ادبیات ، مصرف وسایل فرهنگی، مصرف موسیقی، رسانه و اوقات فراغت تولید و بارور میشود، و شکل دهنده سبک زندگی، شکل نیازها، تمایلات ، و ارزیابی نسبت به خودمان است و مواد لازم برای تولید تخیلات و رویاهایمان را فراهم میآورد و نشان میدهد مصرف فرهنگی، چقدر بر ارزیابی فرد از کیفیت روابط اجتماعی خود با خانواده و دیگران و گروه های اجتماعی تاثیرگذار است (١٢٤٠ :٢٠٠٥ ,Zavisca ;١٣٩ :٢٠٠٥ ,Warde).
هزارجریبی و ارفع عین الدین (١٣٩٠) در تحقیقی با عنوان «اوقات فراغت و سلامت اجتماعی» که با روش پیمایشی بر روی ٢٣٥ نفر از جوانان ١٥-٢٩ ساله شهرستان بستان آباد صورت گرفته بود نشان دادند؛ رابطه معنیدار و همبستگی مستقیم و مثبتی بین میزان رضایت از اوقات فراغت و نحوه گذران اوقافت فراغت با فراغت های اجتماعی و عملی- جسمانی وجود دارد.
نتیجه فرضیه اصلی تحقیق نشان داد؛ بین مصرف فرهنگی و سلامت اجتماعی رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد.
"Social and lifestyle factors associated with hypertension in Bahraini community", Nutrition & Food Science, Vol. 43 Issue: 3, pp.