خلاصه ماشینی:
"از همان زمان یعنی سال 2231 افکار سیاسی در ایشان تقویت شد و سال 4231 که مرحوم آقای بروجردی آمدند قم،یکی از دعوتکنندگان ایشان حضرت امام بود و الحق خیلی برای زعامت ایشان کار کردند.
در سال 4331 آقای فلسفی مسئلهء بهائیت را عنوان کردند و آقای بروجردی هم نامه نوشتند به آقای فلسفی و ایشان نامه را از رادیو خواندند و بعد به ناگزیر مسئله را رها کردند، امام میفرمودند:«من هر روز میروم آقا را آماده میکنم برای تعقیب مسئله و بیرون راندن بهائیان از دستگاه دولت و ادارات اما فردا که میروم میبینم که آقا دوباره سرد شدهاند.
یکی اینکه روز شش بهمن ماه 1431 را عزای ملی اعلام کردند که این برای دستگاه خیلی گران تمام شد،و بعد قضیهء بیست و پنجم شوال پیش آمد که آیت الله العظمی گلپایگانی مجلس ختم گرفته بودند در مدرسه فیضیه به مناسبت رحلت امام صادق ع و فضلا و طلاب جمع شده بودند در مدرسه که مولوی رئیس ساواک تهران با کماندوهایش آمد و حمله کرد و عدهای را زخمی نمود.
دنیا البته در نظر او بیارزش بود اما اشاراتی داشتند در آن درس به نحوی که بعد دستگاه فهمید و آمد فیضیه جلوی درسشان را گرفت و ایشان درس را به مدرسه حاج ملا صادق منتقل کردند و این کتاب اربعین قسمتی از همین درسهای اخلاق ایشان است که در سال 8531 از تألیف آن فارغ شدند.
تدریس فلسفه را هم ایشان از سال 42 ادامه دادند تا سال 7231 که مرحوم آقا میرزا مهدی آشتیانی آمدند قم و ایشان به احترام آقای آشتیانی درس معقول را ترک کردند،و بعد که آقا میرزا مهدی به عللی از قم رفتند حضرت امام فقط یک معاد اسفار را برای چند نفر تدریس کردند."