چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین میزان و نوع فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی با میزان پرخاشگری دختران دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد تبریز در سال تحصیلی 94-95 می باشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ دختران دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 94-95 می باشند. طبق آمار به دست آمده، حجم جامعه آماری جمعا 3500 نفر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش ، براساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 347 نفر محاسبه شده است و350 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی بین دانشجویان دختر عضو در شبکه های اجتماعی مجازی توزیع گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بر اساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. داده ها از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده اند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات "پارادایم دوجهانی شدن" ، " نظریه "استفاده - تاثیر بلامر وکاتز" استوار است. یافته های پژوهش نشان داد، میزان پرخاشگری اکثریت پاسخگویان (9/42 درصد) در حد متوسط بوده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان و نوع عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی و میزان پرخاشگری دختران دانشجوی مقطع کارشناسی رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
حجم نمونه در اين پژوهش ، براساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمينان ٩٥ درصد، ٣٤٧ نفر محاسبه شده است و٣٥٠ پرسشنامه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي بين دانشجويان دختر عضو در شبکه هاي اجتماعي مجازي توزيع گرديد.
همچنين پرخاشگري ممکن است موجب ايجاد خطر براي شخص پرخاشگر و ديگران شود و او را به آثار و عوارضي چون ، وجود حالت نگران کننده ، تنفس سريع و نبض تند، کند که بسيار خطرناک است ، اختلال در دستگاه گوارشي، فشار وجدان پس از عمل خشونت بار، فرسودگي بيش از حد بدن ، کتک خوردن ، سرزنش شدن ، مورد تحقير و استهزاء قرار گرفتن وگاهي نقص عضو دچار سازد، تمام موارد ذکر شده نشان دهنده اهميت پرداختن به اين موضوع و مسئله بودن بحث پرخاشگري بين جوانان مي باشد که عوامل مختلفي بر ميزان پرخاشگري افراد تاثيرگذارند در يک دسته بندي کلي علل پرخاشگري به دو گروه عوامل خانوادگي و عوامل محيطي تقسيم مي شود که نقش رسانه هاي جمعي که شبکه هاي اجتماعي مجازي جزئي از آنهاست در گروه عوامل محيطي قرار دارد.
همچنين براي سنجش متغير " نوع فعاليت در شبکه هاي اجتماعي مجازي " نوزده معرف مورد استفاده قرار مي گيرد،گويه هاي سنجش اين متغير نيز توسط محقق طراحي گشته است .
B. (2007), “Social network sites: definition, history, and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1: 210-230.
Journal of Personality & Social Psychology,61(3),427-434.
Journal of Personality & Social Psychology,61(3),427-434.
"The Theory of Planned Behavior Applied to Young People's Use of Social Networking Web Sites ", Cyber Psychology and Behavior 12.