خلاصه ماشینی:
"-یا چنین مینمود-و شعر فراموش شدهء شاعر جوانی،جوانی که برای من در آن حال و هوا،جوان مانده بود،و انگار این همه سال بر او نگذشته بود،و همچنان جوان بود و پر شور و حال-که دوستم بود و میدانم که هنوز هم هست-یکباره به ذهنم آمد و سطر سطرش جان گرفت و در جانم صدایی یافت و در روح ملتهبم طنین افکند که: «وقتی پرنده مرد باران تمام پنجرهها را شوق گریستن بخشید.
و اگر این طرح کوتاه و شتابزده را با آغاز و پایان مرثیهء شهیدانش-«پس از شهادت»-پایان دادم،مرادم همه این بود و هست که آدمی چون شریعتی در بلندا و قلهء درد و خون چنان حرف میزند که پنداری پیشتر نوشته است و مقاله میخواند، و باور نمیکنی که این گوینده همانی است که به هنگام بحثهای فلسفی،اجتماعی،اسلامی،-به اعتراف خودش- چنان از شاخی به شاخی میپرد که مبتدا و خبر گم میشوند.
ما، ناگزیریم به امر حسابگری اصول هنر تجسمی محیط امروز خود(اینک)توجه داشته باشیم،گو اینکه شخصا معتقدم که این توجه،نباید برای هر هنرمندی که راه را باز یافته مدام باشد،زیرا نکند با تکیه بر قیود فنی دستوپاگیر، خلاقیت را از هنرمند بارور بگیرد-هر چند که میدانیم بشر هرگز از قیود در هر زمینه،رها نیست-اما تأکیدم اینک از این روست که ظواهر شکل هنری غرب عدهء بیشماری از هنرمندان مستعد ما را-بیآنکه به ریشهء اندیشههای هنری آنان شناخت و توجه علمی داشته باشند-جذب کرده است و به همین سبب بیراهه میروند و به دور از اصول،هرگونه خامی را در میدان رهایی از قیود فنی،عرضه میکنند."