چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین رابطه بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی، به روش توصیفی- پیمایشیبه انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 146 نفر ازکارکنان نهاد کتابخانههای عمومی استان مرکزی است که در 12 اداره و 1 مدیریت مشغول به خدمت میباشند.به دلیل محدودیت جامعه آماری، نمونه گیری به عمل نیامد و تمامی اعضاء جامعه آماری که تعداد آنان 146 نفر می باشد مورد مطالعه قرار گرفتند.ابزار مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل سه بخش: اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه میباشد.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: بین هر یک از مؤلفههای پنجگانه توانمندسازی با یادگیری سازمانی ارتباط قوی و مثبت وجود دارد. این رابطه بین احساس معناداری شغل با یادگیری سازمانی(r=0/937)، بین احساس شایستگی و یادگیری سازمانی(r=0/934)، بین احساس استقلال با یادگیری سازمانی(r=0/924)، بین احساس مؤثر بودن در شغل با یادگیری سازمانی(r=0/953)، بین احساس اعتمادبه همکاران و یادگیری سازمانی(r=0/964)، بوده است.
خلاصه ماشینی:
جدول (١) آزمون تحليل همبستگي پيرسون براي فرضيه اصلي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول (١) و ضريب همبستگي بين يادگيري سازماني و توانمندسازي برابر با ١ است ؛ بنابراين با ٠/٩٩ اطمينان ميتوان نتيجه گرفت که بين يادگيري سازماني و توانمندسازي کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه هاي عمومي استان مرکزي رابطه معنيداري وجود دارد.
جدول (٢) آزمون تحليل همبستگي پيرسون براي فرضيه اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول (٢) ضريب همبستگي بين يادگيري سازماني و احساس معناداري در شغل با ٠/٩٩ اطمينان برابر با ١ است ؛ بنابراين فرض صفر رد ميشود و نتيجه ميگيريم که بين يادگيري سازماني و احساس معناداري در شغل کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه هاي عمومي استان مرکزي رابطه معنيداري وجود دارد.
آزمون چهارمين فرضيه فرعي بين يادگيري سازماني و احساس مؤثر بودن در شغل کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه هاي عمومي استان مرکزي رابطه معناداري وجود دارد.
جدول (٥)آزمون تحليل همبستگي پيرسون براي فرضيه چهارم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول (٥) ضريب همبستگي بين دو متغير يادگيري سازماني و احساس مؤثر بودن در شغل کتابداران شاغل در برابر با ٠/٠١ بوده است بنابراين با ٠/٩٩ اطمينان فرض صفر رد ميشود، نتيجه اين که بين يادگيري سازماني و احساس مؤثر بودن در شغل کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه هاي عمومي استان مرکزي رابطه معنادار وجود دارد.